Regeringens förslag om att sänka reduktionsplikten, alltså andelen inblandning av biodrivmedel, förväntas sänka dieselpriset med fem kronor per liter på sikt, enligt en analys som Konjunkturinstitutet tagit fram på uppdrag av regeringen. Det är dock svårt att bedöma när prissänkningen kommer att träda ikraft, enligt Konjunkturinstitutet.
– Vi ser att bolagen sitter fast i längre kontrakt, därför är det svårt att bedöma när sänkningen inträffar, säger Charlotte Berg, miljöekonom på Konjunkturinstitutet och projektledare för rapporten.
De skattesänkningar som genomfördes under 2022 fick dessutom fullt genomslag på bensinpriset, enligt rapporten. Något som går stick i stäv med myndighetens analys från förra året, när man menade att bensinbolagen smyghöjt innan skattesänkningen den 1 maj.
– Vi har reviderat vår bedömning. Vi har förbättrat analysen och använt bättre data och längre tidsserier. Det var en väldigt turbulent tid med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina och det påverkade våra beräkningar då, säger Charlotte Berg.
Nästa år kommer skatten höjas något för diesel, men den höjningen är inräknad i Konjunkturinstitutets bedömning, säger Berg.
Reduktionsplikten ligger i dag på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin, men ska sänkas till 6 procent från och med årsskiftet.