Filmen ”Barbie” med Margot Robbie i huvudrollen som leksaksdockan har dragit in miljardintäkter på biograferna. Det kan tyckas självklart att företaget Mattel ska kunna rida på Barbievågen.
Så är inte fallet — inte ännu. I förra veckan släpptes delårssiffror för Mattel. De var visserligen var bättre än marknadsförväntningarna men visade ändå på en försäljningsnedgång på tolv procent under det andra kvartalet.
Varumärket Barbie var en av de leksakskategorier vars försäljning faktiskt backade men vd Ynon Kreiz räknar kallt med en effekt längre fram.
– Vi förväntar oss att Barbie ska visa tillväxt under andra halvan av året och utvecklas väl, sade Kreiz i samband med delårsrapporten.
Pandemin spökar
Mattel är ett av världens största leksaksföretag. Precis som konkurrenten Hasbro har bolaget brottats med konsekvenser av covidpandemin. Då, när många länder valde att helt stänga ned, köpte föräldrar stora mängder leksaker till sina barn för att hålla dem sysselsatta. Nu när pandemin inte längre är en faktor sitter Mattel med stora varulager. Lägg därtill en större tvekan från konsumenter när inflationstrycket blivit allt tyngre.
Ett frågetecken nu är om försäljningslyftet verkligen kommer att ske, huruvida filmen och leksaksdockorna verkligen har samma målgrupp? Medan Barbiefilmen har sjuårsgräns i till exempel Sverige är gränsen 13 år och äldre i USA. Det är knappast den målgrupp som leker med Barbiedockor.
Flera filmer på gång
Mattel och vd:n Kreiz är dock optimistiska och vissa produktlanseringar har medvetet fördröjts för att att kunna komma ut till försäljning under årets tredje kvartal, efter filmens premiär.
Bolaget har dessutom planer för hur andra leksaker ska gestaltas på filmduken, bland dem den lila dinosaurien "Barney" och "Polly Pocket" där Lily Collins är tänkt att kliva in i huvudrollen som docka.