Dropshipping innebär att ett företag marknadsför en produkt, men beställningen vidarebefordras till ett annat företag, ofta i ett annat land, som skickar varan till kunden.
Det är inte olagligt och att ett företag använder sig av dropshipping behöver inte betyda att det är oseriöst. Men den ökande mängden ärenden hos Konsumentverket pekar mot att många är det. Hittills i år har 539 ärenden kommit till konsumentvägledningen.
– Den absolut vanligaste frågan och problemet som uppstår är att produkterna inte motsvarar konsumentens förväntningar, säger Henric Jonsson som är juridisk rådgivare på Konsumentverket.
Och när kunden inte är nöjd finns ett annat problem – nätbutikerna kan försvinna lika snabbt som de dykt upp.
– Det är inte ovanligt och det gör det extra svårt att klaga på fel och saker man inte är nöjd med.
Ordentliga uppgifter
Hur kan man då ta reda på om webbutiken med det lockande erbjudandet är en dropship-butik? Det finns några saker man kan vara uppmärksam på.
– Det första jag tycker att man kan titta på är om det finns ordentliga kontaktuppgifter och information. En adress, ett telefonnummer, en e-postadress. Organisationsnummer, så att man vet var företaget är baserat. Redan där faller det i många fall.
Henric Jonsson ger också rådet att se vad andra säger om företaget.
– Ofta har de recensioner på sin egen hemsida, men det finns oftast inget sätt att verifiera att de är äkta. Kolla på andra recensionssidor för att få en objektiv bild.
Konsumentverket har också noterat att det är vanligt med så kallade "dark patterns", eller vilseledande webbdesign, på sidorna.
– Det är mycket nedräkningar som tickar, mycket pop-up som säger att det bara finns så här många i lager kvar. Men om man besöker sidan när nedräkningen skulle ha gått ut ser man att den bara börjat om.
Henric Jonsson tipsar också om att bildsöka på produkterna på sidan.
– Då kan man ofta se att de förekommer på väldigt många sidor till väldigt varierande priser – ofta mycket lägre. Och då köper man från samma ställe som dropshippingbutiken skickar vidare beställningen till.
Förbjudna ämnen
En risk med varorna är att de inte följer de EU-krav som finns. Både Elsäkerhetsverket och Kemikalieinspektionen har gjort granskningar av marknadsplatser utanför EU, bland annat dropship-butiker, och konstaterat att många produkter saknar CE-märkning och innehåller för höga nivåer av förbjudna ämnen.
Det är lätt att lockas till köp. Men vad gör man när det man köpt inte alls motsvarar förväntningarna? Först och främst ska man kontakta företaget vars sida man handlat på, säger Henric Jonsson.
– Vi har märkt att när konsumenterna kontaktar företagen, i de fall de faktiskt får tag på dem, svarar företaget något i stil med "vad tråkigt, du får såklart ångra dig och skicka tillbaka varan, du får betala frakten".
Frakt till ett land i Asien kostar ofta mer än varorna man köpt och därför ger många upp. Men lagstiftningen säger att man ska betala frakten om man ångrar sig – om varan däremot inte stämmer överens med vad du har blivit lovad är den felaktig och du ska inte ha några kostnader för returen.
Här är det viktigt att veta att företaget måste vara tydliga med vart returen ska gå redan före köpet. De kan inte utge sig för att finnas och verka i Sverige och sedan ge en returadress i Asien utan att informera om detta i villkoren.
Många handlar på faktura eller någon annan form av kredit. Då har man invändningsrätt mot kreditgivaren, upplyser Henric Jonsson.
– Om företaget inte vill rätta till felet kan man ställa krav på kreditgivaren. Det är ofta ett företag som är lättare att få tag på.