– Det ser inte ut att avta. Jag trodde det under oktober, men det är inte så, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, som jämför priser på drygt 40 000 varor varje månad.
Förra månaden märktes några små ljusglimtar. Några få varor blev lite, lite billigare under oktober och så blev det också under november, enligt Ulf Mazur, även om det inte går att dra några slutsatser utifrån det för framtiden.
För dagligvaror totalt, som alltså innefattar sådant som inte är mat men som vi köper i dagligvaruhandeln, är prisökningen något lägre, 12,7 procent under 12 månader.
– Det är både kedjornas egna varumärken och de andra som går upp.
Fisk och skaldjur
Exempelvis mejeriprodukter har stigit i pris gång på gång, i november med 0,9 procent, och på ett år cirka 21 procent.
– Det bara fortsätter att rulla på.
Producenterna har stora kostnadsökningar, och ännu har det inte lättat för dem, konstaterar han.
Under november är det annars framför allt fisk och skaldjur som ökat mycket, 1,2 procent under månaden. På ett år är prisökningen cirka 17 procent.
Även osten har blivit rejält mycket dyrare, 1,1 procent under månaden, och på ett 24 procent. Enligt Matpriskollen höjde Arla sina priser under oktober, och nu har de andra mejeriproducenterna följt efter.
Toapapper kostar mer
Men det är alltså inte bara maten som kostar mer. Kategorin toa- och hushållspapper har blivit rejält mycket dyrare under november. Prisökningen är 7 procent, under hela 2022 har pappret ökat 37 procent.
Under tisdagen kom Konjunkturinstitutet med sin rapport om företagens prissättning under inflationen. Där konstaterade myndigheten att det inte finns några indikatorer på att företagen "passat på" att höja sina priser mer än nödvändigt.
– Jag tror inte att någon leverantör skulle våga dra på för mycket. Butikerna är också pressade av konkurrens, säger Ulf Mazur.