Svenskarnas e-handel från svenska företag ökade med fyra procent i februari jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk Handels E-handelsindikator. Samma månad ökade e-handeln från utlandet med en procent.
Den ökade e-handeln i februari beror inte på att handeln i sig ökat, beloppet är i princip detsamma som förra året, utan på att antalet e-handlare ökade något. Eftersom e-handelsindikatorn inte är inflationsjusterad har sannolikt volymen minskat jämfört med förra året.
Svensk Handel ser inte att e-handeln kommer vända uppåt.
"Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Mest drabbad av e-handlarnas åtstramning är inredning och hemelektronik.
Starkast sedan början av året är e-handeln inom kläder, skor, skönhet och hälsa, som enligt Svensk Handel sannolikt beror på stora utförsäljningskampanjer.