Den svenska e-handelns omsättning minskade kraftigt i maj, ned 12 procent jämfört med samma period i fjol. Utlandshandeln inkluderad är nedgången 14 procent.
Siffrorna är de mest negativa sedan i januari. Hittills i år går e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln generellt, som även den uppvisar en historisk svag volymförsäljning.
"Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Andelen konsumenter som e-handlar har däremot bara minskat marginellt, men det genomsnittliga beloppet som de handlar för har fallit påtagligt. Nedgången gäller främst i produktkategorierna heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker.
Lika många konsumenter e-handlar alltså som i maj förra året men i färre kategorier och till ett lägre belopp.
"Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med", säger Per Ljungberg.