E-handeln starkare i november förra året

Tillväxttakten i e-handeln är fortsatt stark. Trots det minskade försäljningen i november med 25 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk handel.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor. Arkivbild.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-12-21 06:00

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta tillväxttakt. Men fjolårets extremt starka novembersiffror uppnåddes inte.

Det var framför allt uppmaningarna att inte trängas i julhandeln och i stället göra julklappsinköpen på nätet som lyfte e-handeln till rekordhöga nivåer i november förra året, enligt branschorganisationen.

"Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Tillväxten i den svenska e-handeln ligger hittills i år på tio procent jämfört med samma period förra året. Inkluderas e-handeln från utlandet är tillväxten elva procent.

Hos svenska e-handlare är det försäljningen av kläder och skor på nätet som har ökat mest i år. Där har försäljningen fram till och med november växt med 20 procent jämfört med samma period förra året.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!