I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta tillväxttakt. Men fjolårets extremt starka novembersiffror uppnåddes inte.
Det var framför allt uppmaningarna att inte trängas i julhandeln och i stället göra julklappsinköpen på nätet som lyfte e-handeln till rekordhöga nivåer i november förra året, enligt branschorganisationen.
"Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel, i ett pressmeddelande.
Tillväxten i den svenska e-handeln ligger hittills i år på tio procent jämfört med samma period förra året. Inkluderas e-handeln från utlandet är tillväxten elva procent.
Hos svenska e-handlare är det försäljningen av kläder och skor på nätet som har ökat mest i år. Där har försäljningen fram till och med november växt med 20 procent jämfört med samma period förra året.
De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor.