Det var 15 kvartal sedan sist, nu kan det dock vara dags igen. Sydbank och SAS-analytikern Jacob Pedersen gör inför fredagens delårssiffror bedömningen att flygbolaget för första gången på fyra år ska göra en vinst före skatt under kvartalet som passerat.
Den förväntade vinsten på 326 miljoner danska kronor, drygt en halv miljard svenska kronor, beskrivs dock som "papperstunn" av Sydbank i en analys. Den kopplas till betydligt högre biljettpriser än innan pandemins utbrott i kombination med att efterfrågan trots ekonomiskt pressade hushåll, varit fortsatt stor. Flera faktorer skulle dock kunna ställa till det och vinsten då i stället bli nya röda siffror.
– Det skulle räcka med att bränslekostnaderna blir något högre än förväntat eller att valutaeffekten blir mindre än vi trott, så det skulle inte behövas mycket för att det skulle kunna bli en förlust , säger analytikern Jacob Pedersen till TT.
Stark period
Sommarperioden är traditionellt sett flygbolagens viktigaste och mest lönsamma perioder. Även om flygbranschen klarat sig överraskande bra i takt med de allt tuffare ekonomiska förhållandena för konsumenter så var till exempel konkurrenten Norwegians rapport inte vad marknaden hade förväntat sig.
Även om intäkterna steg i takt med ett kraftigt ökat antal passagerare jämfört med sommaren 2022 så blev vinsten lägre än förväntat för Norwegian. Jacob Pedersen poängterar att SAS i sin tur har blivit lidande av att antalet affärsresenärer inte återhämtat sig till fullo efter pandemins utbrott.
– Det har en betydligt större effekt på SAS ekonomiska resultat än för många konkurrenter, påpekar han
Svårare för SAS
Samtidigt har Norwegian tidigare i sommar meddelat att man köper det norska flygbolaget Widerøe som tidigare ägdes av just SAS för att därmed öka sin närvaro främst i Norge. Dessutom har lågprisjätten Ryanair meddelat att man öppnar upp en flygbas i Kastrup i december, det som är SAS huvudflygplats.
– Det kommer att bli svårare för SAS och göra Ryanair mer konkurrensdugligt även om man redan är närvarande, säger Pedersen och syftar på bland annat flygtrafiken från Arlanda.
En utmaning som SAS samtidigt delar med andra flygbolag är det stigande oljepriset som i sin tur ökar kostnaderna för flygbränsle. Bara sedan i juli har bränslepriserna stigit med 30 procent och Sydbank skriver i sin prognos att man ser ökade omkostnader 2023/24.