Avtalet, ett så kallat andrahandsavtal, tecknades mellan arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet under måndagen.
Avtalet är likalydande med det som Sveriges hamnar skrev under med LO-förbundet Transport i april, som reglerar anställningsvillkoren för landets samtliga hamnarbetare, uppger arbetsgivarorganisationen Transport.
Beskedet kommer efter att Hamnarbetarförbundet i början av juli varslade om strejk i flera svenska hamnar, vilket senare avblåstes. Konflikten har handlat om att facket vill inrätta en social fond för att stötta arbetsgivare som vill rehabilitera behovsanställda efter längre tids sjukdom eller skada.
Facket: Första steg
I anslutning till avtalet ska Sveriges hamnar undersöka förutsättningarna för ett system som stöttar de företag som väljer att rehabilitera behovsanställda utöver lagens krav.
Enligt Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg kommer det att bli en betydande förbättring för de behovsanställda när systemet kommer på plats.
"Även om det finns flera delar i arbetsgivarnas åtagande som vi inte är nöjda med, så är det ett tillräckligt bra första steg för att teckna avtal för de kommande åren. Det var stor majoritet bland medlemmarna för att acceptera medlarbudet", säger han i ett pressmeddelande.
"Kommer få konsekvenser"
Arbetsgivarsidan är dock fortsatt kritisk. Strejken, om den hade brutit ut, hade blivit en dyr historia för samhället menar Sveriges hamnar.
"Det har nu blivit ännu tydligare att Hamnarbetarförbundet långsiktigt inte vill vara en del av den etablerade arbetsmarknaden. Sakta men säkert försöker de tränga undan Transports kollektivavtal och skapa ett nytt och osäkert läge på arbetsmarknaden som skulle drabba alla arbetstagare och arbetsgivare i Sverige", säger Johan Grauers, förhandlingschef för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.
"Vi kommer att analysera den här avtalsrörelsen noga men vi kan redan nu se att Hamnarbetarförbundets agerande kommer få konsekvenser", fortsätter han.