Tuffare val väntar för Electrolux, meddelar vitvarutillverkarens vd Jonas Samuelsson i samband med kvartalsrapporten för årets andra kvartal.
Samtidigt som kvartalssiffror om en förlust före skatt på 630 miljoner kronor presenterades, avslöjade bolaget planer på att sälja tillgångar till ett värde av tio miljarder kronor.
Ny strategi
En del av bolaget som nu ryker är varumärket Zanussi. Dessutom säljer Electrolux av verksamhet i Sydafrika och Egypten, trots att försäljningen där enligt Jonas Samuelsson flyter på bra.
– Det är en vässning av vår verksamhet. Vi säljer för att skifta fokus, och säljer det som inte passar i vår strategi, säger han till TT.
En strategi, som i praktiken handlar om att gå ifrån produkter som varmvattenberedare till smartare produkter, som hushållsapparater som kan fjärrstyras digitalt via appdelar.
Från att under många år ha förvärvat en mängd varumärken i ett brett spektrum, fokuserar Electrolux nu på områden där de ser säkrast efterfrågan framöver. Under de senaste tio åren har bolaget prioriterat de delar av sin verksamhet som ligger under exempelvis varumärket AEG, som står för en mer exklusiv del av bolagets produkter.
Det breda förvärvet av varumärken som utmärkt bolagets historia är med den globalisering som skett inte rätt väg, menar Jonas Samuelsson.
– Nu handlar det om att rikta in sig på urbana områden där det finns en välbärgad medelklass, säger han.
Färre varumärken
Förlusten som kvartalsrapporten vittnar om förklarar han med en fortsatt svag efterfrågan för konsumenter, till stor del till följd av elpriser och inflation.
– Just nu är ekonomin inte i balans och det påverkar våra kunder. Det kommer att ta ett tag till, hur länge får vi se. Men det finns positiva signaler där, om att räntor och inflation vänder, säger Jonas Samuelsson.
I fjol började Electrolux genomföra ett stort sparpaket som innebar att 3 800 tjänster försvann. Nedskärningar, som väntades minska bolagets kostnader med 4–5 miljarder kronor i år och 7 miljarder kronor för 2024.
TT: Du talar om "tuffare val när det gäller att dra ned kostnader". Handlar det om fler varsel?
– Det programmet fortskrider väl, och vi planerar uppnå våra besparingsmål. Detta handlar mer om vår strategi, där vi under färre varumärken kan fokusera på produkter i stor, global skala.