– De får ju inte träffa avtal. Det är en order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger Kurt Eriksson till Dagens Industri.
IF Metalls strejk har snart pågått i fyra veckor och flera LO-förbund har anslutit sig med sympatiåtgärder.
Parterna träffades senast den 6 november då förhandlingarna helt körde fast. På tisdagen tog dock förhandlaren Kurt Eriksson kontakt med Teslas juridiska ombud men den kontakten ledde inte till några framsteg.
– Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal och IF Metall säger att vi ska ha kollektivavtal. Det är en sak om man säger att vi är beredda att hitta en lösning, men nu är det blankt nej. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsad har jag förstått, säger han till tidningen.
På tisdagen meddelade fackförbundet Elektrikerna att de utökar sina sympatigåtgärder i Teslakonflikten till att även omfatta elektriker som jobbar med distribution eller produktion av energi till Teslas laddstationer.
Den 27 oktober inledde fackförbundet IF Metall en strejk vid Teslas samtliga bilverkstäder och serviceställen i Sverige. IF Metall vill att Tesla ska teckna kollektivavtal – något den amerikanska biljätten inte gått med på. Flera fackförbund, hittills total åtta av 14 LO-förbund, har anslutit och genomfört sympatiåtgärder.