Den 20 februari började Försäkringskassan betala ut elprisstöd till alla vars namn stod på ett elnätsavtal i elområde 3 och 4 den 17 november i fjol.
Hanteringen av fel eller information kring stödet riskerar att överbelasta organisationen och blockera Försäkringskassans ordinarie verksamhet.
Därför planerades att mellan 50 och 70 bemanningsanställda skulle tas in under minst ett halvår. I slutet av februari antog Försäkringskassan anbud från fem bemanningsbolag. Ytterligare fyra bolag blev utan uppdrag och har nu tio dagar på sig att begära överprövning.
Innan överklagandetiden gått ut kan inte de bemanningsanställda börja arbeta. Därför använder Försäkringskassan just nu en intern resurspool med ett 30-tal anställda, och ett samarbete med Arbetsförmedlingen på Gotland..
– Skulle det dra ut på tiden måste man ju hitta lösningar och då är risken att arbetsgivaren behöver bemanna med personal från olika pooler som finns inom Försäkringskassan. Då får vi väl omprioritera verksamheten likt förbaskat, fast vi tänkte att vi inte skulle behöva göra det, säger Thomas Åding, ordförande för fackförbundet ST inom Försäkringskassan, till Publikt.