I dag har Svenska Kraftnät, en myndighet med ansvar för de svenska el-motorvägarna, omkring 900 anställda, bara det en fördubbling på några år. Under 2022–2024 ska den siffran upp till 1 700.
– Drivkraften bakom det här är ju hela energiomställningen, säger Lotta Medelius-Bredhe.
Nya kontor
Nya kontor är på gång, ett i Luleå och ett i Göteborg, utöver de som finns i dag i Sundsvall, Sollefteå och huvudkontoret i Sundbyberg, utanför Stockholm. Och det kan bli fler, enligt Medelius-Bredhe.
Men det blir inte lätt. Konkurrensen om personalen är hård. Hela branschen vill anställa elingenjörer, IT-specialister och miljökompetens. Det behövs också kunnigt folk på havsbaserad kabeldragning till de planerade vindkraftsparkerna.
– Det är en utmaning för hela energibranschen, säger hon.
Svenska Kraftnät ska investera omkring 100 miljarder kronor de närmaste tio åren, i både nya elnät för att möta utbyggnaden av ny elproduktion och ny elanvändning, bland annat i norra Norrland, men också för att byta ut det befintliga stamnätet som börjar bli gammalt.
Klarar inte uppdraget
Listan på vad myndigheten ska klara av växer. Och kritiker tycker att Svenska Kraftnät har varit saktfärdig. Men mycket överklagas, försvarar sig myndigheten med.
– Det går inte alltid i den takt vi vill, säger Lotta Medelius-Bredhe.
I dag klarar exempelvis inte myndigheten sitt uppdrag vad gäller överföring av el mellan landsändarna, med bland annat stora prisskillnader på el som följd. Svenska Kraftnät har bland annat begärt undantag från reglerna om hur mycket el som minst måste kunna transporteras i motorvägskablarna, detta för att inte äventyra driften i näten.
Men den andra elmyndigheten Energimarknadsinspektionen gav nyligen Svenska Kraftnät bakläxa, vilket innebär att arbetet måste snabbas upp för att komma till rätta med problemet.