Det motsvarar 3,6 procent av alla omdömen, enligt en ny transparensrapport från företaget, rapporterar The Guardian. Men bolaget hävdar att drygt 67 procent av denna miljon omdömen hann stoppas innan de nådde ut på sajten.
Enligt rapporten vidtog Tripadvisor åtgärder mot drygt 34 000 företag för bedrägligt beteende samt stängde av över 20 000 medlemmar för att inte ha följt reglerna.
Tripadvisor uppger att antalet bluffrecensioner ökade i fjol. Förklaringen är, menar de, att de falska recensionerna inte minskade i samma takt som de äkta omdömena, som på grund av pandemin världen över blev betydligt färre. Företagets medarbetare hade därför större möjligheter att upptäcka bluffarna.
Totalt lämnades 26 miljoner omdömen på resesajten 2020: 8 miljoner för hotell, över 12 miljoner för restauranger och 4 miljoner för övriga upplevelser. Över hälften av recensionerna är knutna till Europa, nära en fjärdedel till Nordamerika.