Skidanläggningskoncernen Skistar har gått ut med en uppdatering gällande priserna inför vintern. Stigande driftskostnader som el- och drivmedelspriser gör att man nu genomför en höjning. Att man däremot kan sänka priserna på förmedlade boenden är kopplat till en effektiviseringsprocess, enligt vd:n Stefan Sjöstrand:
– Vi kör alla våra fordon på förnybar diesel och den har mer än fördubblats i pris. Vi har ökande energipriser liksom för reparationer och underhåll så därför tvingas vi höja men inte så mycket som vi kanske skulle ha behövt göra, säger han till TT.
Skistar har sedan ett par år tillbaka en differentierad prismodell där priset blir högre ju närmare inpå avresa som bokningen sker. För att locka kunder att boka tidigt har man också infört en boka tidigt-rabatt. Enligt Stefan Sjöstrand är höjningen under de mest attraktiva perioderna, det vill säga jul- och sportlov, något lägre än övriga perioder.
– Under sportlovsveckorna är det kanske så att man kan klara sig undan en prishöjning, det beror på när man bokar och vilket boende. Det är samma sak som när man bokar med en charterarrangör, säger han.
Har inte påverkat
När TT gör en sökning i Skistars bokningssystem så blir kostnaderna för en veckas boende för två vuxna och två barn i Åre drygt 20 000 kronor. Till detta tillkommer då liftkort, för vuxna ligger där kostnaden på 2 610 kronor medan barn och unga mellan 7– 17 år betalar 2 088 kronor.
Under förra vintern var det också en massmedial debatt kring Skistars dominerande ställning och kostnaderna förenat med skidsemestrar. Enligt Stefan Sjöstrand har den inte påverkat bolaget när det gäller prissättningen.
– För oss är det alltid jätteviktigt att vi tänker på våra gäster och konsumenterna, vi tar inte hänsyn till några enskilda journalister utan vi vill erbjuda våra gäster en produkt och därför investerar vi mer än någonsin i våra anläggningar för att skapa mera attraktiva anläggningar.
Gynnas av den svaga kronan
Koncernen gynnas samtidigt av den historiska svaga kronan mot främst euron. Stefan Sjöstrand ser hur valutaläget nu gynnar företaget på dubbla sätt:
– Jag skulle säga att det är en av våra största fördelar just nu. Många turister väljer att semestra här, för danskar är det halva priset, och motsvarande är det för svenskar som ska semestra utomlands. Många väljer att stanna på hemmaplan när det blir kostsamt att semestra utomlands.
Skistar är i samband med bolagets kommande delårsrapport inne i en tyst period och Stefan Sjöstrand kan därför inte kommentera bokningsläget i detalj men konstaterar att man sett en kraftig ökning av internationella gäster.
– Det är danskar, britter och holländare, det är mycket relaterat till den svaga svenska valutan.