Det är fortsatt locket på kring vad Irakmutorna kan innebära resultatmässigt för telekomkoncernen, men i rapporten skriver ledningen:
"En uppgörelse beträffande dessa ärenden kan resultera i olika åtgärder från DOJ (USA:s justitiedepartement), och kan troligen innefatta ytterligare monetära betalningar, vars storlek ännu inte kan tillförlitligt uppskattas".
Svårt klara mål
Det finns även fler punkter i rapporten som väcker frågetecken. Problemaffärsområdet Digital Services lever inte upp till målen.
"Det övergripande resultatet under kvartalet är dock inte tillfredsställande. Målet att nå en begränsad förlust för 2022 är en utmaning", skriver Ekholm i rapporten.
Aktiekursen faller 5-6 procent på Stockholmsbörsen.
Rörelsevinsten för första kvartalet landade på 4,7 miljarder kronor. Det kan jämföras med vinsten på 5,3 miljarder kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen uppgick till 55,1 miljarder kronor, jämfört med 49,8 miljarder kronor ett år tidigare.
Poster förklarar
Analytiker hade i genomsnitt räknat med att rörelseresultatet skulle landa på 6,4 miljarder kronor, enligt Bloombergs sammanställning. För omsättningen var snittprognosen 53,6 miljarder kronor.
Att vinsten blev sämre än väntat förklarar Börje Ekholm med att några större enskilda poster av engångskaraktär försämrar resultatet. Det handlar bland annat om ett större kontrakt som landar i kvartal två i stället, uppgående till en miljard kronor. En nedskrivning på 900 miljoner kronor till följd av Ukrainakriget påverkar också negativt.
Men underliggande går bolaget bra, enligt Börje Ekholm.
– Vi har en stark utveckling på försäljningen, den växer med 3 procent, 4 procent på Networks, det ligger i vår strategi att stärka vår marknadsposition.
Lägre lönsamhet
Ericssons försäljning inom området Networks växte något, men lönsamheten var lägre än tidigare. Bruttomarginalen blev 44,7 procent, mot 46,1 procent under samma tid i fjol.
Ekholm är nöjd med utvecklingen gentemot företagsmarknaden.
– Där har vi en väldigt bra utveckling.
Bolaget har också byggt upp en buffert för att säkra leveranskedjan, vilket har påverkat kassaflödet. Enligt Ekholm har bolaget lyckats hantera komponentbristen väl.