Ericsson säljer rysk kundtjänst

Telekomtillverkaren Ericsson säljer sin ryska kundtjänstverksamhet till ett lokalt bolag, skriver telekomtillverkaren i ett pressmeddelande. Siktet är inställt på att till årsskiftet ha avslutat alla kundrelationer i Ryssland, enligt Ericsson.

Ericsson säljer ett ryskt dotterbolag som arbetar med kundtjänst till ett lokalt bolag. Arkivbild

Ericsson säljer ett ryskt dotterbolag som arbetar med kundtjänst till ett lokalt bolag. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2022-12-15 10:13

Kundtjänstverksamheten i Ryssland har bedrivits med hjälp av ett helägt dotterbolag och avyttringen av detta innebär att omkring 40 anställda och en del lokala Ericsson-tillgångar flyttas över till den nya ägarens verksamhet.

Någon köpeskilling redovisas inte av Ericsson.

Ericsson-aktien sjunker med 0,4 procent efter nyheten, medan Stockholmsbörsen i övrigt faller 1,6 procent.

Sedan den ryska storinvasionen av Ukraina i februari i år har Ericsson flaggat för att avbryta sin verksamhet och sina leveranser till kunder i Ryssland, i linje med västliga sanktioner mot landet.

Omkring 400 Ericsson-anställda i Ryssland har sedan dess varslats om uppsägning och lämnat bolaget i takt med att verksamheten avvecklats.

I början av 2023 räknar Ericsson med att man har kvar en begränsad närvaro i Ryssland, för att fortsätta avvecklingen och bevaka juridiska, kontraktsmässiga och administrativa åtaganden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!