Ericssons försäljning föll hårt i tredje kvartalet och förlusten skenar iväg uppåt. Vinstmarginalen rensat för omstruktureringar pressades ned till 5,9 procent, från 11,2 procent ett år tidigare.
I rapporten för kvartalet skrotar telekomtillverkaren dessutom målet om att vinstmarginalen ska upp till 15-18 procent nästa år. Nu heter det "så fort som möjligt" i stället.
På börsen är domen hård. Ericssons aktie rasar drygt 8 procent och har därmed nästan förlorat en femtedel av börsvärdet hittills i år.
Väldigt svårt att säga när det vänder
Börje Ekholm utesluter inte att det kan behövas ytterligare kostnadsbesparingar ovanpå de 12 miljarder i årstakt som gäller just nu.
– Det är rimligt att säga att det kommer att komma tillbaka. Det är vi övertygade om att det gör, säger han om marknadsutvecklingen.
– Men det är väldigt svårt att säga exakt när det vänder. Då är det bättre att planera för en likartad marknad som i dag – att den ska fortsätta, tillägger han i intervjun med TT.
Han tycker Ericsson har jobbat på "ganska bra" med att få upp takten i kostnadsbesparingar under året.
– Men det är klart, fortsätter den här marknadsutvecklingen kommer vi nog att behöva se över kostnaderna ytterligare under nästa år, säger han.
Enligt Ekholm beror den kraftiga inbromsningen i Nordamerika – där nätförsäljningen under tredje kvartalet rasade med 60 procent – på att många operatörer använder lager som byggdes upp i fjol när de bygger ut sina nätverk just nu.
– Framöver kommer den här lagerjusteringen att bli mycket mindre. Den har ju till stora delar nu skett. Därför kommer det att komma en naturlig återhämtning i marknaden, när det kommer tillbaka, säger han.
Nedskrivning på 32 miljarder
Han hoppas även på nya investeringar för att hantera trafiktillväxten i näten och nya användningsområden, som fasta och trådlösa nät.
– En vändning kommer. Det är bara en fråga om när.
Brakförlusten i tredje kvartalet förklaras framförallt av en gigantisk nedskrivning på 32 miljarder av värdet på molntjänstbolaget Vonage, som Ericsson köpte för två år sedan. Ekholm sticker inte under stol med att prislappen för Vonage 2021 var för hög.
– Man kan säga att det är lätt att titta tillbaka nu och säga att vi betalade mer därför att värderingarna var högre då än vad de är nu. Det är det som i grunden ligger bakom nedskrivningen. Det kan man säga, säger han.
Strategiskt var det dock en viktig investering, enligt Ekholm. Med Vonages teknik vill Ericsson förändra hur nätverk presenteras för utvecklare och kunder, som då kan använda nätverksegenskaperna på nya sätt.
– Vi ser det här som en otroligt stor marknad. Det är egentligen därför vi köpte Vonage, för att skapa den här marknaden på några års sikt, säger Börje Ekholm.