Det är nu ett år sedan Amazon öppnade upp sin svenska e-handel. Den globala handelsjätten dominerar i många länder – men i Sverige tycks intresset ha varit svalt.
Det behöver inte betyda ett misslyckande på sikt, säger Johan Davidsson på Svensk handel. Några år fram i tiden kan de finansiella musklerna som ett av världens största företag ger se till att de ändå lyckas slå sig in.
När TT pratade med Amazons Sverige-vd Gulfem Toygar i september sade hon "vi tänker hundra år framåt".
Ingen omvälvande prispress
Etableringen i Sverige har beskrivits som en flopp, även om en fjärdedel av alla svenskar har handlat på plattformen någon gång under det senaste året, enligt en undersökning som Kantar Public gjort på uppdrag av Prisjakt.
Det går att jämföra med en undersökning som gjordes av samma företag innan lanseringen av Amazon.se, då 40 procent av de tillfrågade svenskarna sa att de skulle handla från Amazon när det lanserades.
– Det är uppenbart att Amazon vill ta sig in på den svenska marknaden, men jag tror att det är en process som kan ta ett antal år. Det finns ingen given genväg eftersom konkurrensen redan är så hård, säger Johan Davidsson.
Billigare på andra sidor
Många gånger kan konsumenterna handla billigare i vanliga butiker eller svensk e-handel, enligt en ny undersökning som Prisjakt gjort på 751 varor som säljs på Amazon och minst tre svenska butiker. I 72 procent av fallen var det dyrare att handla varan på Amazon.
När det gäller datorer och tillbehör till datorer var Amazon billigast i 36 procent av fallen. När det gäller modeartiklar var de billigast i 14 procent av fallen.
De svenska företagen kunde pusta ut efter lanseringen när de såg att Amazon inte drog så många kunder som man befarat.
Amazon Prime – vad är det?
I september i år lanserades också Amazon Prime i Sverige, en tjänst som erbjuder allt från gratis frakt till filmer och datorspel för den som prenumererar.
– Alla funderade på "när kommer det här Prime-erbjudandet", det är det som blir avgörande för hur framgångsrik etableringen blir.
Den lanseringen verkar inte heller ha gjort ett stort avtryck i Sverige, enligt undersökningen från Kantar Public i oktober i år. Drygt 40 procent svarade att det inte vet vad Amazon Prime är för något, medan nästan hälften svarade att deras intresse för att handla på Amazon var oförändrat.
Endast tre procent uppgav att det har ökat deras intresse för att handla på plattformen efter lanseringen av Prime.
– Nu har det inte funnits jättelänge, så det återstår att se hur framgångsrikt det blir, avslutar Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk handel.
Undersökningarna från Kantar Public gjordes i oktober 2020 och oktober 2021. Totalt har 3 150 respektive 3 400 intervjuer samlats in från en slumpmässigt rekryterad panel i åldrarna 18–79 år.