Det amerikanska finansdepartementets nya riktlinjer gör det möjligt för biltillverkare i Europa att ta del av subventioner avsedda för elbilar för företag. Riktlinjerna välkomnas av EU-kommissionen, på unionens vägnar, i ett uttalande.
Win-win
"Det är till fördel för båda sidor eftersom det stärker samarbetet mellan USA och EU i de gemensamma ansträngningarna mot klimatförändringar och arbetet för att stärka leveranskedjorna över Atlanten", heter det i uttalandet.
Subventionerna är en del i president Joe Bidens stora stödpaket för att få ner inflationen som antogs i augusti, Inflation reduction act (IRA). En stor del i paketet handlar om grön omställning och inbegriper skattelättnader och subventioner för att driva på grön omställning, bland annat genom att få amerikaner att byta till elbilar.
Även om den amerikanska administrationen nu öppnar för europeiska biltillverkare att ta del av subventioner när de leasar ut elbilar till företag kvarstår oron vad gäller försäljning av elbilar till privatkunder.
USA ställer omfattande krav på att elbilar som säljs till privatkunder ska ha en en stor andel delar producerade i USA eller att de vara monterade i USA. Amerikanska bilar gynnas på bekostnad av europeiska.
Har farhågor
Inom EU finns farhågor om att europeiska bilar ska konkurreras ut i USA och att stöden ska leda till att företag väljer att etablera sig i USA och väljer bort EU. Det gäller även tillverkare av batterier för elbilar.
Reglerna diskriminerar europeiska tillverkare och gör det omöjligt att konkurrera med amerikanska, enligt EU-kommissionen som hävdar att de strider mot internationella handelsregler.
En särskilt tillsatt arbetsgrupp, med representanter från båda sidor, ska fortsätta arbetet med att hitta vägar att mildra den europeiska oron. Ett sätt skulle vara att ge EU samma status på området som andra länder som omfattas av USA:s frihandelsavtal.