Processen i fråga är ett så kallat chapter 11-förfarande – en sorts konkursskyddsprocess – i USA.
Jacob Pedersen, aktieanalyschef på den danska banken Sydbank, tror att SAS styrelse, de nya investerarna och vd:n är mycket nöjda med den plan som bolaget presenterade på tisdagen.
Ett konsortium med bland annat den danska staten och flygjätten Air France-KLM ska bli nya storägare i SAS. Bolaget ska även avnoteras från börsen.
– Förhoppningsvis blir företaget lönsamt i framtiden och kan betala av skulden, men det vet vi inte. Den skuldreduktion som bolaget siktat på verkar inte ske, säger Pedersen.
"Inte i närheten"
Enligt bolagets rekonstruktionsplan måste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.
7,7 av de totalt 13 miljarder kronor som investerarna har gått in med utgörs av konvertibla skuldebrev.
– För att få ner skulden behöver du nytt eget kapital. Och SAS får inte 9,5 miljarder svenska kronor i nytt eget kapital. Bolaget får bara ungefär 5,5 miljarder svenska kronor. Alltså inte i närheten av målet.
Pedersen säger att han förstår varför konvertibla skuldebrev är attraktiva för nya ägare.
– De ger dem stor flexibilitet om de i framtiden vill öka eller minska sitt innehav i SAS, säger han och framhåller att det inte löser bolagets skuldproblem:
– Även om den här typen av finansiering kommer nära, eller så nära du nästan kan komma, att vara eget kapital så är det inte eget kapital.
"Kommer hjälpa SAS"
TT: Tror du att planen kommer att rädda SAS i det långa loppet?
– Jag tror naturligtvis att de ägnade mycket tid åt att bygga upp den här planen. Det kommer naturligtvis att ta SAS genom kapitel 11-processen. Jag är övertygad om att detta kommer att hjälpa SAS. Men det kommer inte att lämna företaget med en så finjusterad balansräkning som jag hade förväntat mig innan detta tillkännagivande.
Angående svenska statens framtida inflytande, eller icke-inflytande, i företaget säger Pedersen att Sverige har gett sitt godkännande att radera skulder – och som kompensation skulle staten kunna lämnas med en liten del av SAS-aktierna.