Expert om ny SAS-plan: Bolaget kan räddas

SAS nya plan framåt kan rädda det krisande flygbolaget, enligt analytikern Jacob Pedersen.
–Det kommer naturligtvis att ta SAS genom processen, säger han.Samtidigt överraskas han av att bolaget inte har lyckas få in 9,5 miljarder i nytt kapital.

Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS under en pressträff på tisdagen.

Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS under en pressträff på tisdagen.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2023-10-03 22:08

Processen i fråga är ett så kallat chapter 11-förfarande – en sorts konkursskyddsprocess – i USA.

Jacob Pedersen, aktieanalyschef på den danska banken Sydbank, tror att SAS styrelse, de nya investerarna och vd:n är mycket nöjda med den plan som bolaget presenterade på tisdagen.

Ett konsortium med bland annat den danska staten och flygjätten Air France-KLM ska bli nya storägare i SAS. Bolaget ska även avnoteras från börsen.

– Förhoppningsvis blir företaget lönsamt i framtiden och kan betala av skulden, men det vet vi inte. Den skuldreduktion som bolaget siktat på verkar inte ske, säger Pedersen.

"Inte i närheten"

Enligt bolagets rekonstruktionsplan måste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.

7,7 av de totalt 13 miljarder kronor som investerarna har gått in med utgörs av konvertibla skuldebrev.

– För att få ner skulden behöver du nytt eget kapital. Och SAS får inte 9,5 miljarder svenska kronor i nytt eget kapital. Bolaget får bara ungefär 5,5 miljarder svenska kronor. Alltså inte i närheten av målet.

Pedersen säger att han förstår varför konvertibla skuldebrev är attraktiva för nya ägare.

– De ger dem stor flexibilitet om de i framtiden vill öka eller minska sitt innehav i SAS, säger han och framhåller att det inte löser bolagets skuldproblem:

– Även om den här typen av finansiering kommer nära, eller så nära du nästan kan komma, att vara eget kapital så är det inte eget kapital.

"Kommer hjälpa SAS"

TT: Tror du att planen kommer att rädda SAS i det långa loppet?

– Jag tror naturligtvis att de ägnade mycket tid åt att bygga upp den här planen. Det kommer naturligtvis att ta SAS genom kapitel 11-processen. Jag är övertygad om att detta kommer att hjälpa SAS. Men det kommer inte att lämna företaget med en så finjusterad balansräkning som jag hade förväntat mig innan detta tillkännagivande.

Angående svenska statens framtida inflytande, eller icke-inflytande, i företaget säger Pedersen att Sverige har gett sitt godkännande att radera skulder – och som kompensation skulle staten kunna lämnas med en liten del av SAS-aktierna.

Fakta: Det här är Chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lämpar sig för företag som vill kunna fortsätta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

En annan fördel med Chapter 11 är att det, på kort sikt, stoppar inkassokrav från borgenärer.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller så kan den påtvingas om tre eller fler borgenärer lämnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

När ansökan är inskickad är borgenärerna tillfälligt förbjudna att vidta några åtgärder. Företaget eller individen har fyra månader på sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlängas till 18 månader. Därefter kan borgenärerna föreslå rekonstruktionsplaner.

Planen är i grunden ett kontrakt mellan gäldenären och borgenären som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgångar.

När ett företag eller en individ lämnar in planen röstar borgenärerna i frågan om de ska acceptera den. De är vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nästa steg är att ansöka om en så kallad kapitel 7-konkurs – där alla tillgångar likvideras och borgenärer i värsta fall kan bli helt utan ersättning.

Källa: Debt.org, amerikansk finanshjälpsorganisation

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!