Efter Meta Platforms delårsrapport blev det uppenbart att både marknaden och analytikerna hade överskattat bolaget.
Rapporten kommer i en allmänt skakig tid på börsen.
– Bolag som lämnar okej rapporter, men inte riktigt så bra som förväntat, kan straffas hårt. Folk passar på att sälja och ibland kan kursreaktionerna vara överdrivna. Det är i den miljön Metas rapport kommer, säger Johan Hagbarth, strateg på SEB.
Antalet dagliga användare minskade för första gången jämfört med föregående kvartal. Dessutom förväntar sig bolaget en svag tillväxt på 3 – 11 procent för kommande kvartal.
Tiktok inte total överraskning
Bolaget ser också ut att tappa marknadsandelar till andra plattformar, som Tiktok.
Johan Hagbarth menar att Tiktoks framfart knappast kom som en total överraskning för marknaden.
– Men det är bekymmersamt om utvecklingen går snabbare än väntat, vilket det talades om i rapporten, säger han.
Just användartappet är enligt Carl-Henrik Söderberg, analytiker på Aktiespararna, uppseendeväckande
– Mark Zuckerbergs stora huvudvärk nu är hur han ska få tillbaka användarna, säger han.
Ett sätt att vända trenden enligt honom skulle vara genom uppköp.
– Köpet av Instagram ansågs dyrt då, men blev ett fantastiskt förvärv för Facebook. Nu lär man inte kunna köpa Tiktok, men säkert andra bolag för att ta upp kampen, säger han.
Kraftig motvind
Men Tiktok är inte det enda bekymret för Meta. I våras införde Apple en ny funktion som innebär att användarna får välja om apparna i telefonen ska få spåra deras användardata eller inte.
Förändringen begränsar möjligheten för tech-jättar som Meta att som tidigare samla in data för riktad reklam utan användarens medgivande.
Bolaget beskriver det som en kraftig motvind för verksamheten.
– Det är intressant att vi nu tydligt ser den effekten på Facebook, säger Carl-Henrik Söderberg.
Drar med sig andra
Den svaga rapporten fick bolagets värde att rasa med 1 800 miljarder kronor över natten. Fallet drog även med sig andra annonsberoende sociala medier-bolag som Twitter, Pinterest och Snap.
Enligt Carl-Henrik Söderberg kan ytterligare spridningseffekter vara att vänta.
– Facebook har levt lite i den bästa av världar under lång tid och tjänat väldigt mycket pengar. Men man får inte glömma bort att de trots sin storlek också har konkurrens, säger han.
Han bedömer att aktien har varit relativt högt värderad.
– Det ligger en förhoppning om positiv tillväxt framåt inbakad i aktiens värdering. Det vi ser nu är en rädsla för att bolaget har nått sin topp. Har vi sett det bästa nu?, säger han.