Fackförbund på SAS provoceras av pilotstrejken

Samtidigt som förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken står stilla tar andra fackförbund i flygbolaget till orda. SAS Akademiker och SAS Ledarklubb beskriver strejken som "provocerande" och uppmanar de strejkande piloterna att i stället stötta SAS Forward – företagets krisplan.

Inställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs.

Inställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs.

Foto: Ali Lorestani/TT

Ekonomi2022-07-09 15:18

Förhandlingarna mellan flygbolaget och pilotfacken har pågått i flera veckor. Konflikten handlar om lön och arbetsvillkor sedan piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal – vilket lett till att hundratals SAS-piloter gick ut i strejk i måndags.

"Det är anmärkningsvärt att en personalgrupp sätter sina egna men också alla andras jobb på spel genom att i detta ansträngda läge gå ut i strejk", skriver företrädare för SAS Akademiker och SAS Ledarklubb i ett uttalande .

– Bilden har fått vara väldigt onyanserad. Det är ensidiga uttalanden om förhållandena på SAS och man missar kärnfrågan, som ju är att SAS Forward är den plan som tagits fram för att SAS över huvud taget ska överleva, säger Katarina Johansson ordförande för SAS Akademiker, till TT.

Återanställning

Sedan coronarestriktionerna satte stopp för flygresorna under pandemin har SAS minskat personalstyrkan. Enligt Katarina Johansson och den fackliga representanten för SAS Ledarklubb, Anders Westman, har många administrativa avdelningar i företaget ett nästintill halverat antal kollegor jämfört med innan pandemin – trots att arbetsbördan är oförändrad.

Samtidigt har pilotfacken som krav att de 450 piloter som miste sina jobb under pandemin ska återanställas.

– Så länge vi inte levererar för SAS Forward så finns det inget utrymme för återanställning för någon, säger hon.

Fackföreningarnas medlemmar har 25 till 30 semesterdagar per år, jämfört med en pilots 50 semesterdagar. Medlemmarna har också nio månades återanställningsrätt medan pilotgruppen har fem år.

Bättre villkor

"Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är därför djupt provocerande för många av våra medlemmar, då det rör sig om en medarbetargrupp som på många sätt ser ut att ha långt bättre villkor än andra kollegor i företaget", skriver de i pressmeddelandet.

Enligt de fackliga företrädarna har deras medlemmar varit med och bidragit till företagets överlevnad genom att acceptera en sämre löneutveckling och försämrade villkor.

– Vissa har ställt frågan "är det inte bättre om ni också strejkar för bättre villkor" men så länge det inte finns pengar så går det inte att få bättre villkor. Lyckas vi däremot med SAS Forward så får vi återigen ett starkt företag, säger Katarina Johansson.

– Det har nu väldigt ensidigt handlat om piloterna som utgör 900 personer av 10 000 arbetstillfällen. De facto är att om SAS går i konkurs så är det tiotusen arbetstillfällen som försvinner. Det är oerhört många människor som blir påverkade.

Fakta: Detta har hänt i konflikten mellan SAS och pilotfacken

Konflikten mellan SAS och piloterna handlar om lön och arbetsvillkor och piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har man inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

9 juni: Svensk pilotförening lämnar in sitt strejkvarsel från och med den 29 juni till Medlingsinstitutet.

13 juni: Medlarna påbörjar arbetet med att hitta vägar ut ur hotet om strejk från piloterna hos SAS.

14 juni: Konflikten mellan flygbolaget SAS och pilotfacken hårdnar. Facken har i ett brev till sina medlemmar uppgett att det inte längre är aktuellt att gå med på några kostnadssänkningar. I stället skärper man kraven och vill ha höjda löner och bättre villkor.

21 juni: SAS-mekaniker i Danmark har varslat om sympatistrejk från den 5 juli om inte bolagets piloter når fram till en uppgörelse med arbetsgivaren.

23 juni: Flygbolaget SAS varslar om lockout på Arlanda, vilket innebär att anställda stängs ute från arbetet.

29 juni: En första tidsfrist i förhandlingarna löper ut och piloterna flyttar fram strejkvarslet. SAS och pilotfacken fortsätter förhandlingarna om ett nytt avtal. Ny deadline blir i stället om 72 timmar.

30 juni: SAS och facket gör framsteg och pratar nu direkt med varandra utan medlares inblandning.

1 juli: Trots att tidsfristen passerats fortsatte förhandlingarna in på småtimmarna och skjuts upp flera gånger under helgen. Ny tid sätts till måndagen den 4 juli klockan 12.

4 juli: Parterna kommer inte överens och 900 SAS-piloter går ut i strejk.

5 juli: SAS ledning meddelar att man ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.

6 juli: 200 danska flygmekaniker planerar att gå ut i sympatistrejk vid midnatt.

7 juli: Sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk är läget låst mellan parterna men pilotfacken öppnar för att flyga hem en del av de charterresenärer som riskerar att bli strandsatta på sina destinationer.

8 juli: På fredagen pågår inga nya förhandlingar mellan SAS och pilotfacken men en av medlarna, Mats Wilhelm Ruland, säger till norska NRK att konflikten är så pass allvarlig att medlarna snart kommer att kalla parterna till nya rundor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!