Det har skett tydliga förändringar i hur vi handlar mat i takt med att priserna stigit.
Det vittnar en rad aktörer som TT talat med om.
Enligt Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, har försäljningen av det egna lågprismärket Coop Xtra ökat med 30 procent och kampanjvarorna säljer som smör.
– Man köper till exempel mindre av det finaste köttet och av färsk fisk, sådant med lite guldkant, säger han.
Det är en utveckling som Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Ica Sverige, också känner igen.
– Till exempel köper vi mindre kött som oxfilé och biff, men mer färs och falukorv. Man väljer billigare alternativ helt enkelt, säger hon.
Allt som är på kampanj går också åt på ett annat sätt än tidigare, enligt Lundmark.
Väljer utländskt kött
Att svenskarna nu köper billigare kött syns också i Jordbruksverkets statistik. Under de första nio månaderna 2022 ökade importen av kött markant i Sverige, enligt myndigheten.
Till exempel importerades 10 procent mer nötkött jämfört med samma period året innan.
Statistiken för helåret är inte klar än, men trenden kommer att vara densamma, enligt Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.
– Att köpa svenskt har legat i topp i flera år, men nu är det lite mer att man måste se om sitt eget hus ekonomiskt och leta låga priser, säger hon.
Eftersom svenskarna faktiskt konsumerar mer kött än på många år tyder siffrorna på att konsumenterna nu hellre väljer billigare utländskt kött än att byta ut det mot en helt annan vara, enligt Lannhard Öberg.
Men den ökande importen har inte enbart med konsumenternas val i köttdisken att göra. Den påverkas också av att restaurangerna nu fullt ut kommit igång med sin verksamhet efter pandemin, enligt Åsa Lannhard Öberg.
"Inte märket som styr"
En annan förändring, som både Ica och Coop noterat, är att vi köper färre varor än tidigare.
– Vi ser att försäljningen av frukt och grönt har mattats av delvis, det kanske är så att man väljer färre tomater, färre äpplen, färre gurkor. Ibland kan vi till och med se att man köper mindre förpackningar, säger Josefin Lundmark på Ica.
Tidigare har kunder kunnat slänga ner tio tomater i varukorgen utan att tänka så mycket på det. Nu köper man inte mer än det man tror att man kommer göra av med, enligt Magnus Wåhlander.
– Det finns såklart en positiv sida av det, det kan minska matsvinnet, säger han.