Mobility Sweden, som tidigare hette Bil Sweden, sänker årets prognos från 325 000 personbilar till 310 000. Även prognosen för lätta lastbilar sänks, från från 44 000 till 40 000 fordon.
Den nya prognosen präglas av fortsatt hög osäkerhet kopplat till konsekvenserna av Rysslands krig i Ukraina och nya covidutbrott i Asien.
– Det här var en av de svåraste prognoserna vi har gjort eftersom det var så hög osäkerhet, säger Mattias Bergman.
Stor komponentbrist
Efterfrågan hos bilköparna på nya fordon är dock god, men utbudet innebär en flaskhals, med långa leveranstider.
Tidigare har Mobility Sweden trott att halvledarbristen skulle lätta något under det andra halvåret i år. Men i och med kriget i Ukraina så påverkas de globala leveranskedjorna, och vändningen kommer därför senare.
– Kriget har dels förstärkt obalanser som har funnits sedan tidigare, och dels skapat brister och obalanser på en hel del nya material och komponenter, säger Mattias Bergman och räknar upp flera exempel:
– Från Ryssland köper vi mycket nickel som används i batterier, palladium som används i katalysatorer, silver som används i elektronik och neon som används till halvledarproduktion. Från Ukraina köper vi till exempel mycket kablage.
Kan innebära prishöjningar
Bristerna leder till högre komponentpriser. Ytterligare orosmoln är inflation och stigande transportkostnader. På en del håll har läget blivit så allvarligt att fabriker tvingats dra ner på produktionskapaciteten eller stänga helt och hållet.
– Konsekvenserna blir mindre utbud, längre leveranstider och högre priser, säger Mattias Bergman.
TT: Kan det leda till dyrare bilpriser för konsumenterna?
– Ja. Det är så pass stora kostnadsökningar så man behöver kunna föra ut delar av det mot konsumenterna så småningom.