Besökstak på 500 personer i varuhus dimensionerade för många tusentals kunder, strikta restriktioner i restaurangerna och stängda gränser var ändå tufft att hantera för möbeljätten, enligt Sverigechefen Lena Herder. Förra verksamhetsåret, som avslutades 31 augusti, var första hela året som präglades av pandemin.
– Det slog naturligtvis hårt mot Ikea och det påverkade vår försäljning negativt, säger hon.
Stängda restauranger
Samtidigt nådde Ikea Sverige en försäljning på 18 miljarder kronor, vilket är lika mycket som året före. En förklaring, enligt Lena Herder, är att fler tillbringade mycket mer tid i hemmet och fick ett större fokus på inredningen. Försäljningen av heminredningsartiklar ökade, främst inom kök, hemmakontor, sovrum, garderober och hemtextil.
– Det som har kompenserat tappet i restaurangerna och den tappade gränshandeln, till exempel mellan Haparanda och Finland där har gränserna varit stängda under hela verksamhetsåret, är att vi har sålt mer heminredning, säger Lena Herder.
För Ikea Haparanda utgör gränshandeln normalt sett 50 procent av omsättningen. Och ett normalår står försäljningen i Ikeas alla restauranger för 4-5 procent av den totala försäljningen.
– Nu har det varit perioder då vi haft helt stängt i restaurangerna och perioder då det bara kunnat vara en person per bord med distans på två meter, så det hade en enorm effekt. Det var ju nästan som att hålla restaurangerna stängda, säger Lena Herder.
Ökade online
När besöken till varuhusen begränsades hittade kunderna i stället till nätet. Besöken online ökade till 145 miljoner från 128 miljoner året före. Precis som många andra tvingades Ikea snabbt öka kapaciteten i de lösningar som redan fanns på plats och ta fram nya tjänster för att nå kunderna.
Besöken till Ikeas webb ökade kraftigt och försäljningen på nätet ökade med 68 procent under verksamhetsåret.
– Försäljningen online uppgår nu till 20 procent av totalen. Det är en andel som redan under året innan hade ökat 40 procent. Det är verkligen stark tillväxt på tillväxt, säger Reza Shomali, utvecklingschef på Ikea Sverige.
Globala flaskhalsar
Men Ikea liksom många andra tampas med de globala flaskhalsarna som stör leverantörskedjorna med transportproblem, råvarupris och stigande priser.
Varuförsörjningen är inte så stabil som den brukar och kunder i varuhusen möts från tid till annan av mer eller mindre tomma hyllor på en del håll. För att hantera störningarna har Ikea bland annat byggt nya lager, köpt upp containrar, hyr fartyg och har ställt om en del av produktionen.
– Vi gör allt vi kan för att lindra effekterna av det. Det är inte ett produktområde där vi har problem utan det är ganska spritt och varierar över tid. Men vi har mer än 10 000 varor i vårt sortiment och även om det brister på vissa områden har vi totalt väldigt många produkter, säger Lena Herder.
I dagsläget ser hon inte att Ikea kommer att behöva höja priserna på några varor till följd av problemen.
– Än har vi inte sett behovet av att höja några priser. Tvärtom har vi en omgång prissänkningar på gång. Vi får se hur det utvecklar sig över tid.