Trustlys affärsmodell är bland annat att erbjuda spelare på olika nätkasinon snabba in- och utbetalningar. Runt 50 procent av bolagets omsättning, som låg på 1,7 miljarder kronor 2020, kommer från spel.
– Det är inte så att man måste vara expert på penningtvätt för att förstå att spelbranschen är extra utsatt för penningtvätt. Hela regelverket går ut på att om riskerna är betydande så måste man sätta in kraftfulla åtgärder, säger Erik Thedéen, generaldirektör på Finansinspektionen.
Något som myndigheten anser att Trustly inte har gjort.
Sökt andra vägar
När storbankerna blivit allt bättre på att hantera penningtvättsrisker har kriminella sökt andra vägar. Därför är just betalbolag som Trustly ett särskilt fokus för Finansinspektionen.
Något som finansmarknadsminister Max Elger (S) understryker vikten av.
– Kommer vi åt penningtvätten kommer vi åt de gängkriminella. Rätt rutiner, riskbedömningar och riktlinjer gör nätet runt kriminella mer finmaskigt så att de inte kan använda de pengar de tjänar, säger han.
Enligt FI rör det sig om stora och systematiska brister i Trustlys riskbedömning och kundkännedom.
Som exempel nämner Erik Thedéen att en person som använt sig av Trustlys tjänst under åtta månader har kunnat flytta åtta miljoner kronor mellan olika spelbolag och banker utan att bolaget har reagerat.
TT: Finns det något som tyder på att Trustlys tjänst faktiskt har använts för penningtvätt?
– Våra granskningar går inte ut på att peka ut det, men givet branschen de verkar i och de stora belopp som vi sett när vi gjort stickprov så är risken för att det skett penningtvätt eller terrorfinansiering stor, men vi kan inte säga om så har skett, säger Erik Thedéen.
Inleddes 2020
TT: Är det möjligt att ha kundkännedom och samtidigt genomföra den här typen av snabba transaktioner?
– När man har kunder som gör upprepade betalningar ska man veta vem kunden är, var pengarna kommer ifrån och löpande följa transaktionerna. Kombinationen att erbjuda snabba betalningar och ett regelverk som säger att du ska ha en kundkännedom är en utmaning för Trustly att hantera, men det är upp till dem att svara på hur de ska lösa det, säger Thedéen.
Finansinspektionens granskning av Trustly inleddes i oktober 2020 och var en anledning till att bolaget ställde in sin planerade börsnotering. Bolaget, som ägs till en majoritet av riskkapitalbolaget Nordic Capital, värderades inför noteringen till 80 miljarder kronor.
Finansinspektionen uppger att valet stod mellan att återkalla Trustlys tillstånd och att ge en varning. Att valet föll på det senare beror på att bolaget redan vidtagit en rad åtgärder.
Trustly förläggs också med en sanktionsavgift på 130 miljoner kronor.
Ändrat uppfattning
En anledning till att Trustly inte gjort några riskbedömningar är att bolaget tidigare inte ansåg att slutanvändarna av tjänsten var deras kunder. De menade att de enbart förmedlade en tjänst mellan bankerna och spelbolagen.
Nu har bolaget ändrat uppfattning. I en kommentar skriver Trustly att bolaget tar Finansinspektionens beslut på stort allvar.
“Det är bra att vi nu får klarhet i frågan vilka Finansinspektionen anser att vi ska behandla som våra kunder. Vi kommer alltid sträva efter att fullt ut följa både de regler som finns och våra egna högt satta standarder”, skriver bolagets vd Johan Tjärnberg i en kommentar.
Även betaltjänstbolaget Clear On tvingas böta, 14 miljoner kronor, också det för allvarliga brister mot penningtvättsregelverket.