För att genomföra granskningen köpte nyhetssajtens reportrar strömningar via tjänster på nätet till en låt de laddat upp. Bara några dagar efter köpen, som kostade totalt 500 kronor, hade låten strömmats strax över 46 000 gånger.
Spotify vill inte ställa upp på intervju men säger i en skriftlig kommentar till Breakit att man “konstaterar att manipulerade strömningar är ett branschproblem och samtidigt en viktig prioritet för företaget”.
Strömningsjätten har sedan tidigare meddelat att fejkade strömningar står för mindre än en procent av det totala antalet lyssningar på plattformen.
Enligt analytikern Mark Mulligan är det dock omöjligt att säga exakt hur stort problemet är.
– Men om man räknar in de användargenererade, fejkade streamsen, exempelvis från fans till K-popbandet BTS som streamar låtarna medvetet 24 timmar om dygnet, så tror jag att det kanske handlar om ett högt ensiffrigt procenttal, kanske till och med ett lågt tvåsiffrigt, säger Mulligan till Breakit.