Även statsminister Ulf Kristersson (M) manar matkedjorna att följa Lidls exempel.
– Jag tycker att alla ska göra allt man kan för att hjälpa familjer att klara att ha mat för dagen och att minska inflationstrycket i Sverige. Det tycker jag att alla ska göra, säger Kristersson på väg in till EU-toppmötet i Bryssel.
Lidl gick på onsdagen ut med att priset på ett hundratal vanliga matvaror sänks rejält på måndag, och att priserna ska hållas frysta.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) tycker att alla matkedjor som har möjlighet borde följa Lidls exempel.
– De som kan bör också göra det, därför att det är så många som kämpar nu. Inflationen är hög, säger hon.
TT: Varför gjorde inte någon av de matjättar du träffade i tisdags den här sänkningen?
Ta ansvar
– Den frågan får du ställa till dem. Vi tar ansvar, parterna som förhandlar om lönerna tar ansvar, men de här matjättarna måste också ta ansvar.
Hon förklarar att hon varit mycket tydlig om detta då hon träffade dem.
Svantesson utesluter inte att hon också ska träffa matproducenter och leverantörer, men hon ser det som mest prioriterat att fokusera på just de stora livsmedelskedjorna, eftersom de har makt att sätta press på leden under.
– Jag tänker att de här de tre matjättarna som representerar 90 procent av marknaden kan sätta ett tryck på sina leverantörer. Naturligtvis kan de det. Lidl går nu före, säger Elisabeth Svantesson.
I Frankrike beslöt tidigare i mars matkedjan Carrefour att sänka sina priser, och i Norge har lågpriskedjan Kiwi bestämt sig för att göra sak. Men i Sverige är det än så länge bara den lilla uppstickaren Lidl som nappat. Lidl har en marknadsandel i Sverige på cirka 5 till 6 procent.
Följer inte efter Lidl
Något liknande beslut kommer inte från konkurrenten Coop den närmaste tiden, deklarerade Coop på onsdagskvällen.
"Vi justerar priser när vi får prisjusteringar från leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ner och förväntar oss då prissänkningar från leverantörerna. Vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, sade Marcus Björling, pressekreterare på Coop till TT.
Inte heller Axfood, som bland annat äger Willys och Hemköp, planerar i nuläget att följa efter Lidl utan säger sig satsa vidare långsiktigt.
"Det är en mycket mer prisaktiv marknad nu och det är därför vi också är så tydliga med vår långsiktiga strategi kring Willys arbete att hela tiden jobba med Sveriges billigaste matkasse. På alla produkter – inte bara ta ut några enskilda", sade Axfoods vd Klas Balkow till TT på onsdagskvällen.
Ica vill inte låta sig intervjuas, men Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, kommenterar i dag skriftligt Lidls prissänkning.
”Det visar hur hård konkurrens det är nu, alla aktörer gör allt för att vinna kunderna. Från Icas sida har vi gjort och fortsätter med breda prissatsningar på vardagsmaten, ytterligare Stammiserbjudanden och butikernas egna kampanjer".
Han förklarar att Ica pressar leverantörerna.
"Alla inom Ica jobbar stenhårt för detta, genom tuffa förhandlingar med våra leverantörer och genom att dämpa kostnadsökningar både centralt och i butik. Som nämnts tidigare så ser vi nu flera tecken nu på prisökningarna kommer att börja avta på flera varor under våren" skriver Eric Lundberg till TT.