Fler än piloter och ledning i SAS-förhandlingar

Förhandlingarna om SAS-strejken går trögt. SAS usla ekonomiska läge och Chapter 11-processen gör att potentiella investerare också måste få säga sitt om förslagen.
–SAS förhandlar inte bara med pilotfacken. Det är ett stort pussel för att rädda företaget, säger analytikern Jacob Pedersen.

Många parter gör att förhandlingarna blir komplicerade, och att SAS-planen blir kvar på marken. Arkivbild.

Många parter gör att förhandlingarna blir komplicerade, och att SAS-planen blir kvar på marken. Arkivbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/ NTB scanpix / TT

Ekonomi2022-07-17 10:37

Det är ovanligt många parter och intressenter inblandade i SAS-konflikten. Tre pilotfack från de olika nordiska länderna, medlare från både Sverige, Norge och Danmark och så förstås SAS förhandlare.

Men det tar inte stopp där. Enligt Jacob Pedersen, analytiker på danska Sydbank som bevakar SAS, måste varje förslag också stämmas av med möjliga investerare för att de ska vilja investera i bolaget framöver.

– SAS förhandlar med piloterna, men måste också prata med investerarna. Jag tror att det är därför det blir så komplicerat, säger han.

Raggar nya pengar

SAS har inlett en slags rekonstruktion i USA under ett så kallat Chapter 11-förfarande, som innebär ett skydd mot konkurs under den tid processen pågår.

Under den här tiden, upp till ett år, ska SAS försöka få in nya pengar från investerare. SAS har tidigare uppgett att bolaget behöver 9,5 miljarder kronor. Men de två strejkveckorna har förstås gröpt ur det krisande flygbolagets kassa ännu mer. SAS har uppgett att strejken kostat bolaget mellan 1 och 1,3 miljarder kronor fram till i torsdags.

Både den norska och den svenska staten har sagt nej till att skjuta till mer pengar, men har gått med på att omvandla fordringar på SAS till aktier. Bara Danmark har gett okej till att ge SAS mer pengar.

Det krävs alltså nya investerare, vilket gör förhandlingarna tungrodda. Enligt vad vd:n Anko van der Werff uppgett försvårar strejken bolagets möjligheter att hitta nya investeringsvilliga partners.

– Om inte SAS och pilotfacken når en överenskommelse så kan SAS tvingas att sälja av värdefulla tillgångar. Det kan vara flygplan och annat, säger Jacob Pedersen.

Frågan är då hur det blir med rekonstruktionen och Chapter 11-processen.

Pussel med många inblandade

– Det blir intressant, säger han, och förklarar att ingen vet hur det blir då, och hur SAS räddningsplan egentligen fungerar nu under en strejk som den här.

Men kanske ändå finns några investeringskandidater för SAS att prata med.

– Vi vet inte vilka de är.

– SAS förhandlar inte bara med pilotfacken. Det är ett stort pussel för att rädda företaget, säger Jacob Pedersen.

Fakta: Det här är chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lämpar sig för företag som vill kunna fortsätta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

En annan fördel med chapter 11 är att det, på kort sikt, stoppar inkassokrav från borgenärer.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller så kan den påtvingas om tre eller fler borgenärer lämnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

När ansökan är inskickad är borgenärerna tillfälligt förbjudna att vidta några åtgärder. Företaget eller individen har fyra månader på sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlängas till 18 månader. Därefter kan borgenärerna föreslå rekonstruktionsplaner.

Planen är i grunden ett kontrakt mellan gäldenären och borgenären som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgångar.

När ett företag eller en individ lämnar in planen röstar borgenärerna i frågan om de ska acceptera den. De är vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nästa steg är att ansöka om en så kallad kapitel 7-konkurs – där alla tillgångar likvideras och borgenärer i värsta fall kan bli helt utan ersättning.

Källa: Debt.org, amerikansk finanshjälpsorganisation

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!