Fler flygplatser ska rÀknas som viktigast

Fler flygplatser ska in i det statliga basutbudet, de viktigaste, föreslĂ„r regeringens utredare. SkellefteĂ„, kanske Ängelholm, Kalmar och Sundsvall kan bli nya. Ronneby kan dĂ€remot ryka.

Utredaren Peter Norman. Arkivbild

Utredaren Peter Norman. Arkivbild

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2023-02-15 11:27

Utredaren Peter Norman har nu lÀmnat över sin utredning om statens framtida ansvar för flygplatser till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Norman föreslÄr att fler regionala flygplatser ska ingÄ i Swedavia som driver och utvecklar det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige, nu tio stycken. DÀr ingÄr bland andra Arlanda, Landvetter, LuleÄ och Bromma.

Peter Norman vill att SkellefteÄ ska inkluderas omgÄende.

– Argumentet Ă€r att SkellefteĂ„ Ă€r ett nav i den industriella revolutionen i Norrland, sĂ€ger han.

Kalmar kan inkluderas

Regeringen föreslĂ„s att pĂ„ sikt pröva om flygplatserna Ängelholm-Helsingborg, Kalmar-Öland och Sundsvall-TimrĂ„ kan inkluderas.

– Ängelholm har ett stort passagerarantal i dag och en stor nĂ€ringslivskoncentration i sin nĂ€rhet. NĂ€r det gĂ€ller Kalmar sĂ„ ligger det i en kommunikationsmĂ€ssig skugga med bland annat dĂ„liga tĂ„gförbindelser. Om detta sker att de (Kalmar) inkluderas sĂ„ kan man tĂ€nka sig att Ronnebys flygplats utgĂ„r, sĂ€ger Norman.

I Ronneby och Àven i Halmstad, dÀr militÀren har mycket verksamhet, borde kommunerna och Försvarsmakten ta ett steg fram för flygplatserna, som Peter Norman uttrycker det.

Flygplatserna ska drivas fossilfritt. De ska bedrivas som aktiebolag för insynens skull och för att de inte ska vara "svarta hÄl i kommunernas ekonomi". Staten ska ha en representant i bolagsstyrelsen. Och det ska finnas installationer för att ladda elflyg och tanka biobrÀnsle till flygplanen.

Karlstad och Sundsvall, pÄ sikt, skulle kunna bli centra för elflyg.

Det förÀndrade geopolitiska lÀget och sÀkerhetslÀget tillsammans med ökat behov av sjuktransporter via flyg, motiverar ocksÄ ett ökat antal beredskapsflygplatser, frÄn dagens 27 till drygt 30.

Ökat stöd till beredskapsflygplatser Ă€r den tyngsta faktorn bakom att Norman rĂ€knar med att förslagen krĂ€ver ökat statligt stöd med 180 miljoner, till 350 miljoner.

StÀller om

FörÀndringarna föreslÄs samtidigt som flyget försöker att stÀlla om till en mera hÄllbar linje. Flera företag arbetar för att utveckla elflyg, nÄgot Peter Norman poÀngterar. Hans bedömning Àr att elflyg klan bli verklighet i linjeflyget omkring 2028, det vill sÀga om fem Är.

– Det kommer inte att revolutionera flyget men kommer att kunna vara ett komplement.

Privatisera

Tankar pÄ att privatisera Swedavia finns med i utredningen, Àven om det inte ingick i uppdraget att föreslÄ det. Norman anser att en delprivatisering ska utredas men sÀger nej till att bryta ut Arlanda. Dess betydelse Àr för stor, inte minst för Swedavias intÀkter.

Andreas Carlson sÀger att frÄgan om privatisering inte Àr en frÄga som Àr aktuell.

Utredningen ska omgÄende skickas ut pÄ remiss, till den 23 maj.

– Vi kommer inte att rulla tummarna, vi drar igĂ„ng det egna analysarbetet direkt, sĂ€ger Carlson och tillĂ€gger att i det ingĂ„r ocksĂ„ den utredning som tidigare lĂ€mnats om Brommas och Arlandas framtid.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!