Fler har svårare att betala räkningar

Antalet inkassoärenden ökar under inflationskrisen. Och i början av året riskerar fler hushåll att bli tagna på sängen av oförutsedda kostnadsökningar.

De hushåll som hade svårt att betala räkningarna redan före prisökningarna och räntehöjningarna är de som har det tuffast nu, enligt inkassobolagen. Arkivbild.

De hushåll som hade svårt att betala räkningarna redan före prisökningarna och räntehöjningarna är de som har det tuffast nu, enligt inkassobolagen. Arkivbild.

Foto: TT

Ekonomi2023-01-06 07:07

Antalet ärenden till inkassoföretagen har ökat successivt under hösten, säger Fredrik Engström, advokat och ordförande för branschorganisationen Svensk inkasso.

– Tyvärr så blir det konsekvensen av de väldigt stora kostnadsökningarna för hushållen, säger han och fortsätter:

– De som redan låg på marginalen innan har det nu väldigt svårt och det är många som har drabbats av betalningssvårigheter.

Viss ökning av energiskulder

Elräkningarna för vintermånaderna kan bli saftiga för många hushåll.

Inkassoföretaget Intrum får nu in mellan 10 och 15 procent fler inkassoärenden gällande energi- och elräkningar, jämfört med ett år tidigare.

Enligt Fredrik Engström syns ingen dramatisk ökning av just energiskulder bland företagens inkassoärenden under hösten. Sannolikt beror det dock på att folk väljer att prioritera elräkningen, säger han.

– Man vill ju inte riskera att värmen stängs av.

Det finns en naturlig prioriteringsordning vilken hushåll som har svårt att betala räkningar brukar följa. Hyra, el och telefoni brukar vara sådant som man betalar i första hand.

Däremot syns en ökning vad gäller andra saker som blir för sent betalda, enligt Engström. Det handlar både om stora och små lån, men också fakturaköp eller rullande kostnader som gymavgifter, bredband eller prenumerationsavgifter.

– Sådant som man kan glida lite grann på utan att det får så stora konsekvenser, säger han.

Kunde spara under pandemin

Även om Intrum ser en viss ökning av inkassoärenden bedömer Morten Trasti, chefsanalytiker på Intrum Skandinavien, att de svenska konsumenterna än så länge har en relativt god betalningsförmåga.

Anledningen till det är att arbetslösheten i Sverige fortfarande är relativt låg och att många hushåll hade möjlighet att spara under pandemin.

Om man jämför det generella ärendeinflödet i dag med hur det såg ut under samma period innan pandemin har också antalet inkassoärenden minskat med ungefär 7 procent, säger Trasti.

– Det är ungefär som det såg ut i mars 2020, säger han och tillägger att utvecklingen är densamma i Norge och Danmark.

Många osäkerhetsfaktorer

Det finns risk för att vissa hushåll handlat utöver sina tillgångar i jul och blir tagna på sängen av kostnadsökningarna efter årsskiftet, enligt Fredrik Engström.

– Det är en gissning att en del hushåll har förköpt sig lite grann under julhandeln, som vi kommer se som inkassoärenden i januari och februari.

Det är många kostnader som kan bli högre än väntat. Exempelvis elräkningen eller en kommande hyreshöjning.

– Det är många sådana här osäkerhetsfaktorer som kommer att påverka hushållen väldigt mycket.

Kan öka ytterligare 10 procent

I september frågade Svensk inkasso sina cirka 40 medlemmar om ärendeinflödet ökat med de stigande priserna. Hälften av bolagen såg en ökning på omkring 10 procent.

I början av året ska branschorganisationen fråga medlemmarna om ärendeinflödet igen. Det skulle inte förvåna Fredrik Engström om ökningen är lika stor denna gång, säger han.

Om läget på arbetsmarknaden skulle bli värre kan fler svenska hushåll få betalningsproblem, säger Morten Trasti. Med en viss eftersläpning kan då antalet inkassoärenden komma att öka.

– Det är där nyckeln ligger för utvecklingen framöver, hur mycket arbetslösheten går upp, säger han.

Fakta: Så fungerar inkasso

Företag kan anlita inkassoföretag för att driva in pengar som inte betalats i tid av en kund.

Inkassobolagen har vissa regler de måste förhålla sig till när de driver in skulden. Exempelvis måste den som ska betala få minst fyra bankdagar på sig att betala in skulden eller protestera mot kravet.

Om du har fått ett inkassokrav är det inkassobolaget du ska skicka betalningen till.

Är inkassokravet felaktigt bör du skriftligen ta kontakt med inkassobolaget och protestera mot kravet.

Om du inte kan betala i tid bör du höra av dig till inkassobolaget och se om ni kan hitta en lösning.

Om du inte betalat eller bestridit inkassokravet i tid kan ärendet gå vidare till Kronofogden. Om du inte betalar eller bestrider kravet vid det laget kan du få en betalningsanmärkning.

En betalningsanmärkning gäller i tre år och gör det exempelvis svårare att få hyra bostad eller låna pengar.

Källa: Hallå konsument

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!