På Bullandö Marina i Stockholms skärgård putsar Martin Ringholm på sin motorbåt Eva, som ska i vattnet om drygt en vecka.
– Vi hade en mindre båt tidigare men under pandemin ville vi skala upp och kunna bo mer på sjön. Vi hyr ut den ungefär tre veckor per år, det känns bra att den används och att andra kan ta del av den, säger han.
Vanligt med båtlån
Att hyra ut är också ett sätt att finansiera båten, som delvis är lånefinansierad.
– Det är dyrt att köpa båt och dyrt med underhållet. Det är skönt om man kan få omkostnaderna till ett nollsummespel, säger Martin Ringholm.
Flera delningstjänster som TT talat med vittnar om att fler tänker i samma banor. Intresset har skjutit i höjden för att hyra ut sina grejer.
Hos båtdelningsbolaget Skipperi har antalet båtar som privatpersoner listat på plattformen ökat med 60 procent hittills i år, jämfört med samma period året innan.
– Vi har fler båtar på plattformen än någonsin tidigare. Det är många som vill dryga ut kostnaden för att ha en båt genom att hyra ut den, säger bolagets vd Axel Nordman.
Att köpa båt med lån är vanligt, enligt Alex Nordman. När både räntor och bränslepris stiger blir hobbyn dyrare.
– Många ser båtliv som sitt absolut största intresse. Man vill inte vara utan det, men då kan man behöva vara lite smart kring hur man ägnar sig åt det, säger han.
Möjlighet på uppfarten
Samma trend märker företaget My Camper av. Det är en tjänst där privatpersoner kan hyra och hyra ut bland annat husbilar.
Under årets första månader har antalet fordon på plattformen tredubblats i Sverige, enligt bolagets vd Rickard Magnusson. Trenden ser liknande ut i övriga Norden.
– Husbilar är dyra och kostar i drift. Folk vrider och vänder på de möjligheter de har nu. Och så tittar de ut på uppfarten och då står den här möjligheten där, säger han.
Även bildelningstjänsten Go More märker ett ökat intresse. Enligt Sverigechefen Klara Bergkvist har bolaget en stor ökning både av bilar på plattformen och antal uthyrningar.
Go More slogs nyligen ihop med en konkurrent, vilket kan påverka statistiken, men enligt Klara Bergkvist började ökningen redan innan det.
– Många bilägare nämner som skäl att de vill få ekonomin att gå ihop och ser bilen som en möjlighet till extra inkomst. Men en faktor som påverkar är också att folk blir mer medvetna om klimatet och vill göra gott för sig, säger hon.
På Hygglos plattform hyrs mindre kapitalintensiva prylar än bilar, båtar och husbilar ut. Det kan röra sig om allt från häcksaxar till takräcken och popcornmaskiner.
Funderar kring alternativ
Ola Degerfors, bolagets vd och grundare, säger att intresset för att hyra ut har ökat med 20-30 procent sedan augusti förra året. Under våren har även antalet transaktioner skjutit i höjden.
– För oss är den största utmaningen att förändra ett konsumtionsbeteende. När ekonomin är sämre funderar man ett varv till kring olika alternativ, och då kan vi vara ett sådant alternativ. Jag tror att vi kommer att se, och till viss del redan har sett, en sådan effekt, säger han.
Martin Ringholm hyr, utöver båten på Bullandö, också ut sin bil. För honom är det inget nytt, han har använt sig av uthyrningstjänsterna i flera år.
Han tror delvis att ekonomiska drivkrafter ligger bakom att fler hyr ut, men att det också beror på att acceptansen för att låta andra ta del av ens prylar ökar.
– Delningsekonomin är här, det finns plattformar som gör det enkelt och det kan lätta på den ekonomiska bördan, säger han.