Fler klagomÄl mot elbolag som vill Àndra avtal

Elhandelsbolag som Àndrar avtalen och tar bort möjligheten för kunderna att kontakta dem bÄde via mejl och telefon. Det har blivit en följd av de höga elpriserna, enligt Konsumenternas energimarknadsbyrÄ.

I takt med att elen blir dyrare klagar fler pÄ att elhandelsavtal försöker Àndra avtalen. Arkivbild.

I takt med att elen blir dyrare klagar fler pÄ att elhandelsavtal försöker Àndra avtalen. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2022-09-20 05:00

I takt med att elpriserna har ökat har klagomÄlen pÄ elhandelsbolagen blivit fler.

FrÄn januari till och med mitten av september har antalet klagomÄl till Konsumenternas energimarknadsbyrÄ ökat med 11 procent jÀmfört med Äret innan.

I mÄnga fall handlar det om att det har blivit svÄrare att komma i kontakt med bolagens kundservice.

– Det Ă€r en trend vi ser över stora delar av branschen, sĂ€ger Thomas Björkström, vd pĂ„ Konsumenternas energimarknadsbyrĂ„.

SvÄrt komma fram

NÄgra bolag har helt tagit bort möjligheten att ringa in till kundtjÀnst. Vissa har gÄtt Ànnu lÀngre och Àven tagit bort möjligheten att mejla. Det enda sÀttet för kunderna att kontakta dem Àr via en chatt pÄ hemsidan.

Det kan enligt Thomas Björkström skapa problem nÀr kunder vill Ängra eller sÀga upp sina avtal, en chattkonversation gÄr inte att spara som bevis pÄ samma sÀtt som ett mejl.

– Det hĂ€r förekommer hos en liten mĂ€ngd av företagen, men i de fall som konsumenter rĂ„kar ut för det skapar det en svĂ„r situation, sĂ€ger han.

ByrÄn fÄr ocksÄ in klagomÄl som handlar om att företag försöker skriva om fasta elavtal till rörliga.

Inte tillÄtet

– Det handlar om att de ensidigt Ă€ndrar avtalet under avtalets gĂ„ng. VĂ„r uppfattning Ă€r att det inte Ă€r tillĂ„tet, ett ingĂ„nget avtal gĂ€ller ocksĂ„ för elhandelsbolaget, inte bara för konsumenten, sĂ€ger Thomas Björkström och fortsĂ€tter:

– Sannolikt har de sĂ„lt för bra avtal som de inte kan leva upp till.

Vissa företag har ocksÄ överlÄtit elavtal till andra företag, som i sin tur kan ha Àndrat dem.

Om en sÄdan överlÄtelse Àr tillÄten enligt avtalet ska samma avtalsvillkor fortsÀtta att gÀlla i det nya avtalet, enligt Thomas Björkström, som understryker att det Àr nÄgot som förekommer hos en liten klick av branschen.

Höjde pristaket

Även Energimarknadsinspektionen (EI) fĂ„r in klagomĂ„l pĂ„ elhandelsbolagen. Enligt Madeleine Hermansson, som Ă€r ansvarig för konsumentkontakt pĂ„ myndigheten, har antalet inte ökat men dĂ€remot karaktĂ€ren pĂ„ klagomĂ„len.

– Tidigare handlade det frĂ€mst om oschysta affĂ€rsmetoder vid försĂ€ljningen. Den typen av klagomĂ„l har helt upphört, sĂ€ger hon.

Nu handlar det Àven hos EI om Àndrade pris och villkor trots att avtalens löptid inte gÄtt ut. Ett exempel rör ett elbolag som höjt sitt pristak under pÄgÄende avtalsperiod, ett annat har har velat bryta fastprisavtal under pÄgÄende avtalsperiod, enligt henne.

Madeleine Hermansson sÀger att det ocksÄ kommer klagomÄl pÄ att elhandelsbolagen inte meddelar att tidsbestÀmda avtal Àr pÄ vÀg att löpa ut.

– Det har de enligt ellagen skyldighet att göra senast 60 dagar innan avtalet löper ut, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!