I en rapport från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) uppger 11 procent av de tillfrågade svenskarna att de har köpt en förfalskad produkt det senaste året. Det är en ökning från 2020 då siffran var 2 procent.
Undersökningen, där nära 26 000 personer från EU:s olika medlemsländer har svarat på frågor via nätet, visar också att 80 procent av de tillfrågade anser att förfalskade produkter stöder kriminella organisationer och skadar företag.
Kopplar till brottslighet
Två av tre anser att produkterna utgör ett hot mot hälsa, säkerhet och miljö.
– I stort är det glädjande att människor kopplar förfalskningar och piratkopiering till organiserad brottslighet och att man förstår att företag lider skada, säger Per Holgersson, expert på upphovsrättsfrågor på Patent- och registreringsverket.
Produktionen av kopior sker ofta under dåliga förhållanden och är skadlig för miljön, produkterna kan också innehålla skadliga kemikalier eftersom de inte regleras, enligt Per Holgersson.
Det han ser som mindre glädjande är att 31 procent av de tillfrågade trots det anser att det är okej att köpa kopierade produkter, när priset på originalet är för högt.
– Det är oroväckande att man har den inställningen trots att man är medveten om problemen och riskerna, säger han.
Unga handlar mest
Ungdomar köper kopior i högre utsträckning än äldre.
– Det är inte jättesvårt att tänka sig att det beror på att personer mellan 15 och 24 år har lite sämre ekonomi än medelålders. De påverkas också av influensers som visar upp kläder, väskor och klockor. Då är det lätt att ryckas med och köpa en billigare kopia, säger Per Holgersson.
Undersökningen visar också att var tredje tillfrågad mellan 15 och 24 år har strömmat innehåll illegalt under året. För åldersgruppen 55-64 år är motsvarande siffra 4 procent.