Passagerarna har återvänt till flyget. För SAS del handlar det om en ökning med 350 procent i maj till över 1,8 miljoner passagerare, jämfört med samma månad i fjol.
Jämfört med april handlar det om en ökning med 18 procent, enligt ett pressmeddelande från flygbolaget.
Flygplanen fylls dessutom betydligt bättre. Den så kallade kabinfaktorn har på ett år stigit med 35 procentenheter till 71 procent. Även jämfört med april fyller SAS planen i större utsträckning.
"Proaktiva anpassningar"
"Trenden för vår generella biljettförsäljning är positiv inför den kommande sommarperioden, men hela flygindustrin står inför utmaningar. För att minimera operationella problem inför sommaren, har SAS därför gjort proaktiva anpassningar av trafikprogrammet", skriver SAS vd Anko van der Werff i en kommentar.
Men frågan är hur tålamodet bland passagerarna ser ut inför dessa "proaktiva anpassningar", som är en direkt följd av de drastiska nedskärningarna i pandemin som nu snabbt ska vändas åt andra hållet. SAS har redan tidigare ställt in 4 000 flygningar i sommar, runt fem procent av samtliga avgångar, framför allt som en följd av personalbrist men också försenade flygplansleveranser, enligt vad flygbolaget självt uppger. Nu rapporterar norska TV2 att det kan bli ytterligare inställda avgångar.
Inte ensamt
TV-kanalen har pratat med SAS norska presschef Tonje Bjerve Sund som säger att det kan bli nödvändigt att ställa in ytterligare flighter.
SAS är dock inte ensamt. Även andra flygbolag som exempelvis British Airways har ställt in tiotusentals avgångar i sommar, vilket medfört att passagerare tvingats boka om.
Ovanpå detta har mängder av flygplatser, främst Arlanda i Sverige, med också flera större europeiska flygplatser, problem med långa väntetider i säkerhetskontrollerna som medför köer och risk för missade avgångar.