Det senaste året har priserna på begagnade bilar stigit stadigt, oavsett bränsle i tanken eller om det handlat om batterier. Och intresset för att köpa bilar med något eller några år på nacken har varit stort, har återkommande statistik från diverse bilhandlare visat. Anledningen har varit flera, men bilhandlarna har bland annat angett problem med leveranser av nya bilar, i spåren av den vid det här laget välbekanta halvledarbristen.
Senaste veckan
Men senaste veckan har något hänt. Medan priset på begagnade bensinbilar och elbilar fortsatt upp, så har priset på dieselbilar tydligt vänt ned, visar statistik från Blocket.
Under vecka elva föll snittpriset på en begagnad dieselbil till 237 000 kronor, från 250 000 veckorna innan, enligt annonserna på Blocket. Bensindrivet steg till i genomsnitt 189 000 kronor, från 180 000 veckorna före. Även elbilarna blev ungefär lika mycket dyrare. Prisutvecklingen skedde parallellt med att dieselpriset skenande till över 28 kronor litern.
Visserligen har båda drivmedelstyperna rusat kraftigt i pris, även om en viss tillbakagång skett senaste dagarna. Men skillnaden har tilltagit över tid. I dagsläget kostar dieseln cirka 3:50 kronor mer per liter än bensinen, som en följd av kravet på mer och dyrare biodrivmedel i dieseln, den så kallade reduktionsplikten införd av klimatskäl.
Historisk punkt
Bilhandlaren Wayke bekräftar i sin statistik bilden av ett betydande svalnat intresse för begagnade fossildrivna bilar, speciellt för dieselfordon. Antalet fossildrivna personbilar som säljs av privatpersoner till olika bilhandlare har ökat med 167 procent de senaste 30 dagarna jämfört med samma period i fjol.
Sökningar på bilar med olika drivmedelstyper ger samma trend. Intresset för dieselbilar har halverats den senaste månaden, från 18 till nio procent, enligt Wayke.
– För första gången är det en höge andel sökningar på el - eller laddhybrider än på fossildrivna bilar, det är historiskt, säger Martin Fransson på Wayke som enligt honom är den ledande marknadsplatsen för begagnade bilar.
Ett annat sätt att mäta som visar att privatpersoner verkar vilja göra sig av med sina i drift allt dyrare bilar – 54 procent av bilarna som nu säljs har diesel i tanken, 36 procent bensin. Vid årsskiftet var andelen 45 procent vardera.