Fler tar tåget på jobbresan till Europa

Affärsresandet må minska efter pandemin, men det finns tecken på att fler tar tåget till de jobbresor som ändå blir av.
–Det finns en väldig upptagenhet vid tid och att allt ska vara effektivt, säger Jussi Schween, som tog tåget till konferensen i Barcelona medan kollegorna flög.

Jussi Schween, längst till vänster, och kollegorna Johanna Romin, Sarah Hallman, Lajos Ivancza, Anette Huss och Cristina Olsson tog tåget till konferensen iBarcelona när alla andra på företaget flög.

Jussi Schween, längst till vänster, och kollegorna Johanna Romin, Sarah Hallman, Lajos Ivancza, Anette Huss och Cristina Olsson tog tåget till konferensen iBarcelona när alla andra på företaget flög.

Foto: Privat

Ekonomi2022-05-24 05:30

När Jussi Schweens företag Avega skulle på konferens till Berlin 2019 bestämde han sig för att ta tåget ner ensam, medan kollegorna flög.

– Jag har ett stort engagemang för hållbarhet och gjorde ett ställningstagande att jag inte ville bidra till det här, säger han.

I mars i år var det dags för konferens igen för konsultföretaget, den här gången skulle ett hundratal personer flygas ner till Barcelona.

Då fick Jussi Schween sällskap på tåget av ytterligare fem kollegor. Den här gången erbjöd företaget tågresa som ett alternativ till flyg för dem som ville.

– Merparten tog flyget ändå. De flesta såg nog inte ens att tågalternativet fanns eftersom det låg långt ner i mejlet som gick ut, säger Jussi Schween.

"Infernaliskt tryck"

Enligt Ivar Karlsson, delägare i Centralens resebutik i Kalmar, är det en växande trend att företag tar tåget både på konferenser och på affärsresor.

Den lilla biljettbokaren i Kalmar har specialiserat sig på tågresor ut i Europa och har i dag kunder från hela Sverige. Bara två procent av bokningarna kommer från Kalmar.

– Just nu är det ett infernaliskt tryck när alla ska boka sina sommarresor, vi har runt 2 000 bokningar, och då kan en bokning vara på 50 personer, säger Ivar Karlsson.

När det kommer till affärsresor har de flesta företag och myndigheter egna resebyråer som svarar för alla resor, berättar han.

– Däremot anlitar affärsresebyråerna oss i sin tur för att hitta lösningar för mer knepiga biljetter.

Att företagsresandet med tåg ökar är enligt honom en kombination av att allt fler företag har satt upp riktlinjer som säger att de ska undvika flyget av miljöskäl och att det ofta är mer ekonomiskt.

En trend han ser är att konferenser inte riktigt kommit igång igen efter pandemin, vilket han tror beror på att många vant sig av vid det.

– Många klassiska affärsresor har också övergått till digitala möten. Däremot ser vi att tåget får en växande andel av de affärsresor som faktiskt sker, säger han.

SJ spår höga nivåer i höst

Den bilden bekräftas i en ny rapport från SJ. I den skriver bolaget att deras analyser pekar på att det totala affärsresandet kommer att minska, men att det resande som faktiskt blir av kommer att "ske med klimatsmarta alternativ, vilket gör att affärsresandet förväntas öka med tåg”.

Under 2019 hade bolaget sitt högsta affärsresande någonsin. Nu har jobbresorna enligt rapporten kommit igång igen efter pandemin. Årets tre första månader låg affärsresandet något under nivån från 2019, men 90 procent högre än förra året.

SJ räknar med att affärsresandet i höst ska vara på minst samma nivå som under 2019. Att bokningarna från april till midsommar i nuläget enligt SJ ligger över 2019 års nivåer är något som talar för det.

För Jussi Schween och kollegorna gick resan från Stockholms Central via Köpenhamn och lunch i Köttbyn. Sedan pusslade de sig ner via Tyskland, Österrike, Frankrike för att till sist komma till spanska gränsen. Där fick de hämtas med buss eftersom de missat anslutningståget efter en rad förseningar.

– Det är ett högriskprojekt att åka tåg så långt, det handlar om 3 000 kilometer och det kan hända mycket längs vägen. Men det är också en del av grejen med att resa med tåg, säger Jussi Schween.

Hur lång tid?

De skulle ha kommit fram klockan 19 på kvällen, men var istället framme 02 på natten. Trots det tycker han att det var värt besväret, inte bara av klimatskäl.

– Du får en annan känsla för Europa än om du flyger. Du ser olika städer, du får prata lite tyska och franska. Hemresan gick via Paris och låg-Alperna. Man träffar människor på tågen och har olika samtal, säger han.

Efter konferensen är den vanligaste frågan han har fått hur lång tid resan tog.

– Det finns en väldig upptagenhet vid tid och att allt ska vara effektivt. Jag brukar svara att oavsett hur du reser så har du lika mycket tid på jorden, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!