Telia ligger i topp när det gäller klagomål till Konsumentverket på telekombolag, och anmälningarna har ökat med hela 200 procent på fem år, skriver DN. Klagomålen på Telenor har ökat drygt 100 procent under samma tid, och klagomålen på Tele2 med 76 procent.
Missnöjet med Telia handlar bland annat om telefonabonnemang som inte har levt upp till kraven, otydliga kontrakt och vilseledande marknadsföring.
Telia är den största telekomaktören, med en marknadsandel på 34,6 procent för mobilabonnemang. Tele2 kommer på andra plats med 27,3 procent av marknaden och Telenor på tredje med 19,3 procent.
När det gäller klagomålen finns det många saker som behöver förbättras, medger Telia för DN. Bland annat handlar det om att det ska vara lätt att komma igång med bolagets tjänster, att samla tjänsterna på ett ställe samt att skydda kunder mot bedrägerier. Dessutom måste kundtjänsten vara snabb och enkel, enligt Telia.
– Vi tar situationen på högsta allvar, säger Henrik Lönnevi, chef för Telias konsumenttjänster till DN.