Efter flera dagars intensiva förhandlingar kom på måndagen beskedet att piloterna går ut i strejk med omedelbar verkan.
Jan Ohlsson, journalist och flyganalytiker, är förvånad över parternas oförmåga att nå en lösning.
– Jag trodde att de skulle kunna enas om någonting. Det var nu under sommaren som bolaget skulle tjäna in snabba cash för att skjuta på sina andra ekonomiska svårigheter ytterligare en tid. Istället flyttas ribban åt andra hållet, säger han.
– SAS står inför enorma akuta och långsiktiga svårigheter. Stupet har kommit mycket närmare nu.
Skrämmer investerare?
SAS säger sig behöva minst 9,5 miljarder i kapitaltillskott. Enligt vd:n Anko van der Werff försvårar strejken bolagets möjligheter att hitta investerare, en uppfattning Jan Ohlsson delar.
– Danska staten ska vara med och det kanske kan bli två miljarder. Men det återstår 7,5 miljarder, och vilken privatinvesterare är intresserad nu när SAS lyckats tappa hela sommarsäsongens intjäning?
TT: Hur ser du på möjligheterna för parterna att nå en överenskommelse?
– Tydligen har piloterna krävt mer än SAS någonsin kunnat ge, vilket tyder på att de krävde en väldigt dyrbar lösning. Som analytiker måste jag säga att ledningen har en poäng, för alla andra bolag gör precis som SAS vill göra på ett eller annat sätt. Sätter man sig ner igen så måste piloterna vara medvetna om att man leker med elden och att bolaget riskerar att gå i konkurs innan årets slut.
Skadat förtroende
Nordnets sparekonom Frida Bratt konstaterar att strejken även skadar kundernas förtroende för flygbolaget.
"Flera tiotusentals resenärer drabbas per dag. Ska man som resenär någonsin våga boka något med SAS, om nu SAS lyckats överleva?", skriver hon i ett mejl till TT.
Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, beskriver SAS som ett bolag som "flyger rakt mot konkurs".
"SAS har för stora skulder och för höga kostnader, och är därmed inte konkurrenskraftiga", skriver han i ett mejl till TT.
I bästa fall når parterna, enligt Pedersen, en snabb lösning så att planen snabbt kan komma i luften igen.
Alternativet, säger han, är dagliga förluster på uppåt 100 miljoner kronor som "driver SAS vidare mot den ekonomiska avgrunden".