Flygbolaget Bra ansöker om ny rekonstruktion

På nytt tvingas nu flygbolaget Bra ansöka om företagsrekonstruktion. Kunder ska inte påverkas under tiden. –Det är en ren finansiell rekonstruktion som varken påverkar anställda, kunder, passagerare eller någon annan, säger styrelseordföranden Per G Braathen.

Flygbolaget Bra ansöker om rekonstruktion. Arkivbild.

Flygbolaget Bra ansöker om rekonstruktion. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2023-10-19 11:26

Ett minskad resande på grund av lågkonjunkturen, dyrare bränslepriser, högre räntor och den svaga svenska kronan. Flygbolaget Bra beskriver en cocktail av motgångar som orsaken till rekonstruktionen.

– Kronan är en väsentlig orsak. Vi har stora kostnader i dollar och euro, och alla våra intäkter är i svenska kronor, säger Per G Braathen, styrelseordförande och ägare av bolaget.

Samtidigt, understryker Braathen, ligger det ingen dramatik i rekonstruktionen.

– Vi har ett antal skulder kvar från pandemin som vi inte klarar av att hantera i det marknadsläget vi har nu. Och det är inget dramatiskt, det är för att planera för framtiden så att bolaget klarar att ta sig igenom detta, säger han.

Det är nu andra gången som Bra ansöker om företagsrekonstruktion, något som även skedde under coronapandemin.

Parkerade sina plan

Bolaget tvingades då att parkera alla sina flygplan och sin verksamhet under 13 månader. Men situationen nu är en helt annan, betonar styrelseordföranden.

– Allt kommer att gå som vanligt nu. Alla våra passagerare är undantagna från rekonstruktionen, det innebär att alla kundrelationer blir exakt lika. Ingen förlorar någonting, alla biljetter behåller sitt värde och alla flygplan går som normalt, säger Per G Braathen.

TT: Vågar man som kund boka nya biljetter med Bra i dag?

– Jag har inga problem med det. Man måste våga boka biljetter med alla flygbolag i dag, och i princip alla har de senaste åren varit i rekonstruktion.

Målet med rekonstruktionen är att sanera skulder och omförhandla avtal. Enligt bolaget ska ägare uppges vara villiga att tillföra nytt kapital och dessutom övervägs att bredda ägandet. Förhoppningen är att det ska vara klart till i början på nästa år.

– Mitt mål är att vi ska vara klara till i januari, februari, säger Per G Braathen.

Flyger från Bromma

Flygbolagets historia sträcker sig ända tillbaka till 40-talet när det grundades av norrmannen Ludvig Gustaf Braathen. I slutet av 90-talet köptes Malmö Aviationa av familjen Braathen och ett par år senare gjordes en uppdelning där Braathens såldes till SAS medan Malmö Aviation fortsatte med sin trafik.

2016 gick alla flygbolag i koncernen samman under det nya bolagsnamnet Braathens Regional Airlines, det vill säga Bra.

Efter pandemin har bland annat ingått ett partnerskap med researrangören Apollo. Bolaget trafikerar framför allt inrikeslinjer i Sverige och har sin huvudbas på Bromma flygplats i Stockholm.

Rättad: I en tidigare version fanns ett felaktigt citat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!