Flygjätte går in som storägare i SAS

Ett konsortium med bland annat den danska staten och flygjätten Air France-KLM ska bli nya storägare i SAS, enligt en plan som måste godkännas i domstol. Varken svenska staten eller Wallenbergsfären syns till i den nya ägarstrukturen – och bolaget ska avnoteras från börsen.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS och Carsten Dilling styrelseordförande i SAS under en pressträff på SAS huvudkontor.

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS och Carsten Dilling styrelseordförande i SAS under en pressträff på SAS huvudkontor.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2023-10-03 18:04

De nya investerarna – där även investmentbolagen Castlelake och Lind Invest ingår – går in med nästan 13 miljarder kronor i nya onoterade aktier och i säkerställda konvertibla skuldebrev.

SAS beskriver det som en "viktig milstolpe" i sin rekonstruktionsprocess, som man kallar för "SAS Forward".

– Dagens tillkännagivande skapar en tydlig väg, en väg som kommer att tillåta oss att nå vår fulla potential och säkerställa att vi verkligen ligger i framkant och förblir i framkant av flygbranschen i flera år framöver, säger SAS vd Anko van der Werff.

Kalldusch för småsparare

”Den överenskomna investeringen är en viktig milstolpe i vår SAS Forward-plan och visar att våra nya investerare tror på SAS och vår potential att fortsätta ligga i framkant av flygindustrin under många år framöver", säger van der Werff i ett pressmeddelande.

För småsparare i flygbolaget var beskedet en kalldusch – deras aktier blir värdelösa.

"Det förväntas inte finnas något värde kvar för innehavare av stamaktier i SAS AB och till följd av den Svenska Företagsrekonstruktionen förväntas samtliga stamaktier bli indragna utan vederlag och avnoteras från Nasdaq Stockholm, Nasdaq Copenhagen och Oslo Børs", skriver bolaget.

Planen måste godkännas av flera domstolar, först och främst en konkursdomstol i New York. SAS skriver i pressmeddelandet att man hoppas ha fått grönt ljus vid årsskiftet.

SAS ska också lämna Star Alliance och i stället ingå i Air France-KLM:s allians Sky Team.

Sverige syns inte till

Castlelake blir den största ägaren med 32 procent av aktierna. Därefter kommer danska staten med 25,8 procent – en höjning från från 21,8 procent. Air France-KLM kontrollerar 19,9 procent. Lind Invest äger 8,6 procent.

De återstående cirka 13,6 procent av aktierna kommer med största sannolikhet att fördelas mellan och innehas av vissa borgenärer som kan komma att erhålla ersättning i aktier. Det betyder att det inte är uteslutet att svenska staten eller Wallenbergsfären – som inte syns i den nya ägarstrukturen som SAS presenterar – ingår bland dem.

För närvarande äger den svenska staten 21,8 procent av SAS-aktierna, lika mycket som Danmark.

Wallenberg: Inget beslut

Wallenbergsfären äger nu 3,4 procent av aktierna i SAS genom det operativa bolaget Wallenberg Investment.

I ett skriftligt meddelande till TT skriver bolagets kommunikationschef Laura Bergtoft att det är "väldigt positivt" att det finns ett bud från "ett starkt konsortium".

"Wallenberg Investments AB har sedan tidigare meddelat att när det finns ett vinnande bud på bordet, så är vi villiga att ha dialog om framtiden om intresse finns från konsortiet. Det finns således i dag inget beslut om deltagande eller ej från vår sida, utan vi fortsätter att följa processen", skriver Bergtoft.

TT har sökt finansminister Elisabeth Svantesson (M) för en kommentar om vad som händer med den svenska statens ägande i SAS, men hon har avböjt med hänvisning till att hon är på resande fot.

Fakta: SAS rekonstruktion

SAS genomgår för närvarande en rekonstruktion med konkursskydd. Enligt rekonstruktionsplanen måste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.

Rekonstruktionen som SAS genomgår i enlighet med regelverket i 11:e kapitlet om konkursskydd i den amerikanska konkurslagen är inne i ett avgörande skede.

Bolaget strävar för närvarande efter att få rekonstruktionen godkänd av en domstol i USA kring årsskiftet. Efter det kan det krävas “regulatoriska godkännanden och andra förfaranden under 2024”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!