Det är inte bara resenärer som är missnöjda med situationen inom resebranschen. Anställda på flygbolagen runt om i Europa kräver bättre arbetsförhållanden och högre löner och tar nu till strejkvapnet för att sätta press på sina arbetsgivare. Vilket skapar ännu mer kaos inom branschen.
Under torsdagen - dagen innan EU-toppmötet - går kabinpersonal och piloter på det belgiska flygbolaget Brussels Airlines ut i tre dagars strejk. Över 300 avgångar ställs in och omkring 40 000 resenärer kommer att drabbas. Strejken lär få stort genomslag eftersom den sammanfaller med toppmötet i Bryssel.
"Mindre tillfredsställande"
Även Europas största lågprisbolag, Ryanair, aviserar om strejk. Företagets kabinpersonal i flera europeiska länder, däribland Spanien, Portugal och Frankrike, går ut i strejk i sex dagar i slutet av juni och början av juli. Tiotusentals resenärer runt om i Europa kan komma att påverkas.
Ryanairs VD, Michael O’Leary, varnar för att inställda flyg och förseningar kommer att pågå hela sommaren. Resenärer ska förvänta sig en “mindre tillfredsställande upplevelse", säger han till Sky News.
Nio dagars strejk
Schweiziska Easyjets kabinpersonal i Spanien har aviserat om en 9-dagars strejk i spridda skurar i juli: 1-3 juli, 15-17 juli samt 29-31 juli, vilket medför inställda avgångar till flera destinationer i Europa.
I mitten av juni röstade 97 procent av British Airways kabinpersonal ja till att gå ut i strejk under sommaren, men ännu så länge har ingen strejk aviserats.
Även SAS kan drabbas av strejk om inte pilotfacket och flygbolaget kommer överens. Tidigare har facket varslat om strejk den 29 juni och i veckan varslade SAS-mekaniker i Danmark om sympatistrejk den 5 juli om parterna inte lyckas komma överens.
Flygplatspersonal i strejk
Men det är inte bara kabinpersonal och piloter som är missnöjda med arbetssituationen och lönerna. Aéroports de Paris, vars personal arbetar på flygplatserna Charles de Gaulle och Orly i Paris går ut i strejk den 2 juli. Senast flygplatspersonalen strejkade, den 9 juni, ställdes en fjärdedel av avgångarna in på de båda flygplatserna.
Den globala flygindustrin blev av med omkring fyra miljoner jobb under pandemin och har nu svårt att återanpassa sig till den kraftigt ökande efterfrågan.