Flyglinjer kan ryka när SAS ska bli lönsamt

Svenska flyglinjer kan ryka när ett utlandsägt SAS ska dra ned på kostnader och bli lönsamt.
–Det här kommer att forma mycket av flygutvecklingen i Sverige den närmaste tiden, säger Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser.

Oro i flygbranschen när SAS tappar sina svenska storägare

Oro i flygbranschen när SAS tappar sina svenska storägare

Foto: Terje Pedersen/NTB/TT

Ekonomi2023-10-08 07:08

Peter Larsson räknar med en rejäl översyn av SAS, om Air France-KLM, Danmark och deras konsortium ska få fart på affärerna i det skuld- och förlusttyngda flygbolaget. Verksamhet med dålig lönsamhet ligg pyrt till när jakten på kostnadsbesparingar tar fart igen.

– Kastrup blir den stora SAS-hubben. Det ligger närmare Europa. Arlanda ligger 70-80 mil längre norrut. För flygbolaget blir det bättre om man koncentrerar verksamheten till Kastrup, säger han.

– Men det är inte säkert det blir bättre för Sverige, tillägger han.

Strukturellt bakslag

SAS-besluten kan på lite sikt innebära ett stort strukturellt bakslag för flygutbudet i Sverige, tror Larsson.

– I det längre perspektivet kanske man måste förstå problemet när man tappar ett stort flygbolag med hemmabas i Sverige, säger han.

Det påverkar även strategiska investeringsbeslut, tror han.

– Om vi inte har ett stort SAS som driver på utvecklingen på Arlanda kommer hela diskussionen om en fjärde landningsbana igång på nytt, säger Larsson.

Samtidigt välkomnar han den nya ägarkonstellationen och att SAS nu ser ut att räddas av nytt kapital och en ny omgång lån.

– Beslutet är bra. Man måste se på alternativet. Tänk om de inte hade fått in några bud och bolaget hade gått omkull. Det hade ju varit katastrofalt för hela den svenska flygverksamheten, säger Larsson.

– SAS är ju normbildande. Det är det som är det stora bolaget, tillägger han.

Mer statlig upphandling

Av det 30-tal regionala flygplatser som ingår i organisationen Svenska regionala flygplatser är det numera bara tre som har SAS-trafik: Ängelholm, Skellefteå och Sundsvall.

– Det var fyra innan sommaren. Men nu har SAS lagt ned linjen till Kalmar – ett tecken i tiden, säger Larsson.

– Men även om inte SAS flyger mycket på våra destinationer är vi väldigt glada att man lyckades få den här rekonstruktionen på plats, tillägger han.

Enligt Larsson kan behovet av statligt upphandlad flygtrafik öka i det scenario han nu ser framför sig. I dagsläget lägger regeringen drygt 100 miljoner på detta – att jämföra med omkring 800 miljoner i Norge.

Frågan om svenskt flygstöd, finansiering av ny infrastruktur och vad den statliga flygplatsoperatören Swedavia ska göra ligger just nu på beredning hos regeringskansliet, efter Peter Normans flygplatsutredning, som presenterades i februari.

– Det blir säkert politik av det i höst, säger Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!