Lufthansas lågprisbolag Eurowings satsar på Arlanda och etablerar en bas med 4-5 flygplan stationerade på flygplatsen, enligt ett pressmeddelande från flygplatsbolaget Swedavia. Inför sommarsäsongen 2022 planerar bolaget för 20 direktlinjer från Arlanda ut i Europa.
Den tyska etableringen med egen bas på Arlanda är den tredje i år, enligt Swedavia.
Är det ett flygplatskrig som nu pågår för att locka tillbaka flyget?
– Det är stenhård konkurrens om flygbolagen utifrån flygplatserna världen över, säger Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling på Swedavia.
Samma pris
Under pandemin har Swedavia inte legat på latsidan, trots ett närmast lamslaget flyg, enligt Ljunggren.
– Det är jätteviktigt att hela tiden finnas på näthinnan hos våra flygbolag, säger hon.
Attraktiva priser är förstås viktigt i konkurrensen med andra flygplatser.
– Men vi har samma pris för alla flygbolag, säger Charlotte Ljunggren.
I dag ligger flygtrafikens volymer på Arlanda på ungefär 40 procent av nivån som gällde innan pandemin. Först framåt 2025-2027 bedöms resandet vara tillbaka på samma nivå, men att det främst är privatresandet som kommer tillbaka. Att det därmed är lågkostnadsbolagen som nu främst tar plats på flygplatserna – tidigare i år meddelade Ryanair sin satsning på Arlanda – är därför en naturlig utveckling, enligt Charlotte Ljunggren.
Plats kvar
– Kartan ritas om, säger hon.
Andra flygbolag har samtidigt försvunnit eller bantat rejält, som Norwegian. Så det dröjer innan det blir fullt på Arlanda, något som blivit en het potatis i samband med att en nedläggning av Bromma kommit närmare.
– Så som det ser ut nu finns det gott om plats att växa, säger Charlotte Ljunggren.