Han ser att många länder som Saab säljer till nu börjar bygga upp sin försvarsförmåga, och att det kommer att ta lång tid innan det är klart.
– Marknadstillväxten är stor i Europa, säger han.
Dessutom ger ett svenskt framtida Nato-medlemskap fler affärsmöjligheter för Saab, då nya dörrar öppnas, förklarar han.
Hög efterfrågan
Saab har satt rubriken "I en tid av hög efterfrågan" på sin delårsrapport, och det är nästan en underdrift om man kikar på orderingången för kvartalet.
Den blev drygt 17 miljarder kronor, mot 8,1 under samma tid i fjol. Särskilt är det affärsområdena Dynamics, som gör bland annat markstridsvapen som granatgeväret Carl Gustaf, och Surveillance, som gör övervaknings- och radarsystem.
Saab tillverkar också ammunition, bland annat till Saabs storsäljare Carl Gustaf, som skickats till Ukraina.
Ukraina ropar efter mer ammunition av olika slag i kriget mot Ryssland. EU har lovat att göra gemensamma upphandlingar för att stötta Ukraina, och enskilda länder lovar också att skicka mer ammunition.
– Vi har en stor tillverkning. Vi säljer inte ammunition direkt till Ukraina. Vi säljer till länder, och vad de sedan gör med den vet vi inte. Det är upp till dem.
Men för Saab är det förstås bra att EU vill förstärka Ukrainas försvarsförmåga med mer ammunition, konstaterar han.
Växer snabbt
Saab växer nu dramatiskt för att hinna med alla nya beställningar. Under fjolåret nyanställdes runt 1 000 personer, och bara hittills i år har 500 anställts på Saab.
– Vi växer 15 procent det här året, och vi kommer att fortsätta att växa.
Fast det tar tid att bygga ut kapaciteten. Finns kanske risken att Saab får "växtvärk" när efterfrågan ökar så snabbt? Micael Johansson försäkrar att Saab klarar av att bli större.
– Det är utmanande att växa så mycket, men vi har duktiga chefer som klarar av att hantera det. Jag har stor respekt för deras kunskap.