Drygt 5 000 företag – både små och stora, och fördelade på olika sektorer och län – har svarat på frågorna om hur de ser på försäljning, investeringar och antalet anställda framöver.
27 procent av de svarande tror att försäljningen kommer att vara lägre. 35 procent tror att den kommer att vara oförändrad, och 33 procent tror att de kommer att sälja mer. Det är en tydlig och snabb nedgång i framtidstron, inte sedan 2008 har så många sett minskade försäljningsvolymer framför sig. Nedgången i framtidstro har dessutom gått mycket snabbt under 2022.
Men skillnaderna är stora i landet. Företagen i Norrbotten tror att försäljningen kommer att öka. I Gävleborg är framtidsutsikterna för försäljning dystrast i landet.
24 procent av de tillfrågade företagen i landet tror att investeringarna kommer att vara lägre.
Antalet anställda kommer också att minska. 19 procent av företagen tror att de kommer att ha färre anställda om tolv månader. Här är det de stora företagen som ser störst minskning framför sig, och de branscher som är mest pessimistiska är besöksnäring, tillverkning/industri och handel. Företagen i Stockholm har minst behov av personalneddragningar, medan Gävleborg, Kalmar och Jämtland är mest pessimistiska.
Här har också framtidstron förändrats snabbt. För ett halvår sedan var det en mycket liten andel som såg behov av personalminskningar.