Försäkringskassan godkänner inte längre Humana Assistans AB som betalningsmottagare. Ersättning för assistans kommer från nu att betalas direkt till de assistansberättigade som anlitar företaget.
Beslutet har fattats efter att Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) i förra veckan återkallade Humanas tillstånd att bedriva bland annat assistansverksamhet.
Humana kommer nu i stället att fakturera kunderna för utförd assistans, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
Får fortsätta tillfälligt
Tidigare på tisdagen meddelade förvaltningsrätten att den beviljar den inhibition som Humana ansökt om, vilket innebär att bolaget får fortsätta bedriva assistansverksamhet tillfälligt.
Det var förra tisdagen som Ivo meddelade att myndigheten beslutat att dra in Humanas tillstånd att bedriva assistansverksamhet. Humana har verksamhet inom personlig assistans, ledsagarservice, avlösarservice och hemtjänst. Enligt Ivos beslut skulle verksamheten avvecklas senast den 10 februari.
Humana överklagade beslutet, och begärde att domstolen skulle fatta ett så kallat inhibitionsbeslut – ett skyndsamt agerande att stoppa det indragna tillståndet i väntan på slutgiltig dom.
Med förvaltningsrättens beviljande kan nu Humana alltså fortsätta sin verksamhet tillfälligt.
Illegal arbetskraft
Ivos beslut att dra in tillståndet baseras bland annat på mängder av återkravsärenden från Försäkringskassan och bolagets bristande ansvar för utländsk arbetskraft. Bland annat ska Humana haft illegal arbetskraft anställd.
Enligt Humana skulle 2 000 brukare och 11 000 assistenter påverkas om tillståndet dras in. För bolaget står också stora belopp på spel om det skulle förlora assistansverksamheten, som står för 35 procent av intäkterna.