Försäljningslyft för Byggmax

Byggvaruhuskedjan Byggmax inleder året med ett försäljningslyft på 14,4 procent under första kvartalet. "Gör-det-själv-marknaden har stabiliserats på en ny högre nivå än före pandemin", skriver vd Mattias Ankarberg i en kommentar.

Byggvaruhuskedjan Byggmax redovisar kvartalsrapport. Arkivbild

Byggvaruhuskedjan Byggmax redovisar kvartalsrapport. Arkivbild

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2022-04-21 08:13

För kvartalet redovisar Byggmax en förlust före skatt på 33 miljoner kronor för årets första kvartal. Detta kan jämföras med förlusten före skatt på 14 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Nettoomsättningen steg till 1 271 miljoner kronor, vilket kan ställas mot 1 111 miljoner kronor ett år tidigare.

"Försäljningstillväxten innebar ytterligare ökade marknadsandelar i en fortsatt god nordisk marknad", skriver Ankarberg.

Han beskriver kriget i Ukraina som "en fruktansvärd mänsklig tragedi".

"Byggmax har ingen verksamhet i, och köper inte några produkter av leverantörer från, Ryssland, Belarus eller Ukraina", tillägger han.

I planerna för 2022 ingår att öppna 15 nya butiker, varav två slog upp portarna i mars.

"Det är nu tydligt att gör-det-själv-marknaden har stabiliserats på en ny högre nivå än före pandemin. I tillägg accelererar konsumenters skifte mot lågpris i en omvärldssituation med högre priser, vilket gynnar Byggmax", skriver Ankarberg.

"Varuförsörjningen är likt förra året utmanande men fortsatt totalt sett hanterbar", tillägger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!