Försäljningslyft för Inditex

Den spanska H&M-konkurrenten Inditex, med butikskedjan Zara i portföljen, redovisar ett försäljningslyft på bred front.

Kraftiga försäljningslyft redovisas av Zaras ägare Inditex. Arkivbild

Kraftiga försäljningslyft redovisas av Zaras ägare Inditex. Arkivbild

Foto: Manu Fernandez/AP/TT

Ekonomi2021-09-15 07:59

Försäljningsvolymen är nära nivåerna innan pandemin och de flesta butiker är nu öppna, enligt Inditex.

För perioden den 1 augusti till den 9 augusti redovisar Inditex ett försäljningslyftet på 22 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Jämfört med motsvarande period 2019 var försäljningslyftet 9 procent.

Under första halvåret lyfte försäljningen med 49 procent till 11,9 miljarder euro. I konstant valuta var ökningen 53 procent.

Detta gav en nettovinst på 1,27 miljarder euro, vilket kan jämföras med förlusten på 195 miljoner euro under första halvåret 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!